Historien om Ælla og Ælmer Æseløre Æsel af Rune T. Kidde

af d. 15. november 2021

31

2003

87-7394-780-6

Skrevet af Rune T. Kidde ; illustreret af Mette-Kirstine Bak

Ælmer og Ælla æsel møder tilfældigt hinanden og forelsker sig. Men de kan kun være forkerte kærester, for så længe Ælmer ikke er en vaskeægte æselhelt og Ælla et hvidt og ikke et ægte gråt æsel, kan de ikke være ægte æselkærester. Det er stadig fantastisk for de forkerte kærester at være sammen, men for at en historie har en mening må der være en udvikling – en udfordring der må overkommes. Den opstår da Ælmer falder i søvn i en halmballe der tilfældigt køres væk af en bonde og lander hos kong Bingbong. Hvor Ælmer, til kongens store fortrydelse, giver sig til at synge (læs: skryde) triste kærlighedssange om sin elskede Ælla, så kongen ikke kan sove. I første omgang ryger Ælmer i kachotten, men så brager fire røverbrødre ind på scenen.

Tegneserieentusiasten Kidde har aldrig været fan af det forudsigelige, derfor kommer det næppe som nogen overraskelse at hans røvere er en pendant til de fire Dalton-brødre – de ligner hinanden, og den sidste er altid optaget af at spise. Røverne laver en god gang ravage, så kong Bingbong må have Ælmer til at syngeskryde for at redde dagen. Og spørg endelig ikke hvordan det rent logisk hænger sammen, men lad os konstatere at det gør det.

Denne børnebog minder stilistisk om Kiddes serie om Adam Stråskæg. Fortællemåden er lidt den samme og de selvopfundne ord leder også i den retning. Her noget mere mundret og oplæservenligt, og dog stadig flere steder lidt af en mundfuld at læse højt. Og slet ikke en affære der er egnet til den ny og helt unge læser. Dertil er de fantasirige ordkonstellationer for besværlige, uagtet at de er meget originale og nærmest ordrim i sig selv. Flodflyderfisk, fængselsfangevogter og vindebrovipper – eksempler på Kiddes eminente evner indenfor legen med ord, der både giver mening, lyder flot og fange barnet. Hans fortid som tegneserieskaber kaster guld af sig her.