137

2021

9788772390284

Gå i fängelse
Oversætter Louise Ardenfelt Ravnild

1 udgave 1 oplag

Hvis man kan lide krimier, så er der nok ikke mange der ikke kender den svenske femikrimi forfatter Camilla Läckberg og hendes Fjällbacka serie med kæresteparret Erica Falck og Patrik Hedström, henholdsvis forfatter og politimand, samt serien Fayes hævn.

Nattens børn skiller sig ud fra de forrige bøger, dels opfatter jeg den mere en lidt lang novelle end en egentlig bog, og jeg mener også at den mere målrette YA (Young Adult) i modsætning til hendes andre bøger.

I kort udgave er handlingen at nytårs aften er fire unge mennesker fra overklassen samlet til fest, medens deres forældre fester i nabohuset.

De har kendt hinanden fra barnsben og følt de kendte alt om hinanden, men denne aften bliver skelsættende for dem. Der er ingen mangel på alkohol, så der bliver taget fra og medens de venter på at catering skal komme med maden, begynder de at spille matador. Spillet keder dem hurtigt så de ændre på spillereglerne,prisen for at lande på et felt bliver i stedet sandhed eller konsekvens. Det viser sig at de alle bære rundt på hemmeligheder, og efterhånden som facaden krakelerer står den lille gruppe sårbare og hævngærige unge.

Historien er god, og den giver også et skræmmende indblik i hvad der kan ske, når forældre er mere optaget af materiel ræs end kærlighed og omsorg for deres børn. Men jeg synes ikke det rigtigt lykkes for Camilla Läckberg at løfte handlingen, på en eller anden måde synes jeg at bogen kommer til at virke lidt kedelig, og slet ikke rammer der hvor hendes andre bøger normalt lander. Så alt i alt en hurtig læst spændingsbog, men så heller ikke mere.

Camilla Läckberg (1974) er født i Fjällbacka og er uddannet Civiløkonom fra Göteborg Handelshögskola. Hun debuterede i 2003 med Fjällbacka (på dansk 2005 Isprinsessen) som netop foregår i det lokalmiljø hun er vokset op i. Siden er det blevet til nitten krimier og flere litteraturpriser SKTF Prisen Årets Forfattere (Sverige), 2005. Folkets Litteraturpris (Sverige), 2006. Lige nu er hun aktuel med bogen Box (People’s, 2021) skrevet i samarbejde med Henrik Fexeus.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Alpha, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.