af d. 18. maj 2016

451

2015

978-87-12-05060-5

Never mind, Bad news, Some hope - oversat af Camilla Christensen

Edward St Aubyns prisbelønnede og herostratisk berømmede Patrick Melrose-bøger er dybest set et meget langt – og meget, meget underholdende – faderopgør.

Faren, den lavadelige snob, hustru- og børnemishandler David, har blandt andet videregivet følgende visdomsord til Patrick: “Undskyld aldrig, forklar aldrig.” Hvilket er en forbløffende klog leveregel, idet både David og Patrick har ganske meget at undskylde eller i det mindste forklare. I stedet lyver de begge så stærkt, en hest kan rende, både for sig selv og resten af verden.

Andre opbyggelige sætninger, som far David indprentede sin søn: “Stol ikke på nogen … foragt din mor … at gøre sig umage er vulgært.”

De tre bøger, der er samlet i denne pragtudgivelse, er punktnedslag i Patrick Melroses liv. I stedet for en masse kedsommelige slægtshistoriske opremsninger opridser St Aubyn nogle få mindeværdige situationer, hvor personerne omkring Patrick træder i karakter og skaber en sammenhængskraft, så læseren elegant bliver ét med familielegenden.

I første bog, ”Glem det”, møder vi den otte-niårige Patrick på familiens herskabelige ejendom i Frankrig. Forældrene og deres rige, adelige venner drikker igennem, bagtaler hinanden med ondskabsfuld omhu, lever med største selvfølelse på livets solside og har kun et hånlig skuldertræk til overs for verdens mindrebemidlede personager. Nærmest en passant bliver vi vidner til, at mørkets herre, far David, voldtager sin lille, skræmte søn.

I anden bog, ”Dårligt nyt”, er Patrick i starten af 20’erne. Han er i New York for at hente liget af sin far, bor på det hundedyre Hotel Pierre og bedøver sig i syndfloder af hårde stoffer. Heroin, coke, amfetamin, speedballs, joints… Pengesedlerne sidder løst, jordforbindelsen endnu løsere. Mod slutningen laller han rundt med den kremerede David i en papæske, og netop da går det op for ham, “at det var første gang, han havde været alene med sin far i mere end ti minutter uden at blive voldtaget, slået eller fornærmet.”

Tredje bog, ”En smule håb”, kredser omkring en uhyre fornem fødselsdagsfest på et slot på landet. Den 30-årige, nu afgiftede, verdenstrætte Patrick deltager modvilligt i løjerne og har den tvivlsomme fornøjelse at møde en aldeles utålelig prinsesse Margaret, det opblæste franske ambassadørpar og en hoben andre græsselige snobber, der bagvasker og jorder hinanden, så det er en lyst.

Det er ondt, det er sjovt, det er tragisk, det er eminent. St Aubyn er en af tidens helt store forfattere.