af d. 10. januar 2006

391

2005

87-595-2277-1

Fjenden i spejlet

“Fjenden i spejlet” er den selvstændige fortsættelse af “Den serbiske dansker”, der udkom i 1996.

I “Fjenden i spejlet” følges den serbiske dansker og tidligere lejemorder, Vuk, der nu bor i USA under navnet John Ericsson. Da tragedien rammer New York den 11. september 2001 finder de amerikanske myndigheder ud af, at Vuk befinder sig illegalt i landet, og for at sikre sig selv og sin familie lovligt og permanent ophold i USA må Vuk nu samarbejde med de amerikanske myndigheder ved at hjælpe dem med at optrevle mulige islamiske terrorceller i Danmark.

I Danmark møder vi igen kriminalassistent Per Toftlund, der i Danmark er sat på sagen med at optrevle mulige terrorceller i Danmark: han skal finde ud af, om der er en mulig forbindelse mellem Irak og Al-Qaeda og undersøge usynlige pengeoverførsler og en mystisk person kaldet “Tronfølgeren”

Bogen følger Toftlund og Vuk i deres dagligdag med hhv. at optrevle islamiske terrorceller i Danmark og med at finde mulige bindeled mellem Irak og Al-Qaeda.

“Fjenden i spejlet” er sine steder meget spændende og overbevisende, og sproget er godt og medrivende. Det, der i mine øjne trækker bogen ned er, at der for meget information om hovedpersonernes privatliv og for meget hverdagsinformation, og det tager fokus væk fra et ellers godt plot. Når man læser en krimi vil man ikke høre dagligdagssnak, så vil man høre mere om plottet i bogen! Ikke desto mindre giver jeg “Fjenden i spejlet” tre stjerner for sit præcise sprog og fordi plottet er højaktuelt og som sådan er godt udtænkt – man hører bare ikke nok om plottet efter min mening. Davidsen burde have cuttet 50 sider med daglighedsscener væk og holdt sig til plottet, en læs bogen alligevel – den er stadig læseværdig.