Fidel Castro – leder af Cubas revolution af Tom Gibb

af d. 7. november 2021

48

2000

87-7826-809-5

Oversat af Grit Hellemann

En ‘faktuel’ biografi om den cubanske diktator Fidel Castro rettet mod en yngre målgruppe. Faktuel i citationstegn for Castros og Cubas historie er kraftigt politisk farvet og beskåret. Hovedvægten er lagt på beskrivelsen af den ‘heroiske’ revolution, årene efter revolutionen – fra 1959 til idag, fylder kun et par sider. Gibbs fremstår med sit materialevalg og fokus stærkt politisk farvet. En mulighed er at det er sket utilsigtet, men så må forfatteren siges enten at være uvidende eller håbløst naiv. Eller forblændet kommunist. Faktum er at der citeres slagord fra Castros taler, og det problematiske her at de får lov at stå uimodsagt. Først til slut benævnes Castro med sin egentlige titel – diktator. En formulering som ‘fordi han var ven med Sovjetunionen, blev USA hans fjende,’ illustrerer ret godt bogens lettere naive tone.

Et andet meget uheldigt indslag er et helt unødvendigt propagandabillede af Lenin stående på en kampvogn, mens verden omkring ham brænder. Der henvises kun perifert til billedet; at Lenin var en sindssyg diktator med planer for verdensomspændende kommunistisk revolution, – det ryger ligesom ud med badevandet. Og forbindelsen fra Lenin til Castro udelades, man må derfor selv gætte hvilken hensigt Gibbs har med inkluderingen af billedet.

En 12-13 årig der vil bruge denne bog som baggrund for en skoleopgave om Cuba, Castro og kommunismen, kommer nemt derfra med billedet af Castro som en mislykket helt; bogens hovedvægt er lagt på revolutionen, som beskrives som lidt af et genialt slag. I virkeligheden var Castros tropper rene dilettanter, og det var rent held der gjorde dem til vindere. Gibbs nævner at fra 1989 stod Cuba alene, efter at kommunismens sammenbrud i Rusland og Østeuropa. Om Castros undertrykkelse af sit eget folk kommer det ind som en ren sidebemærkning, at hans kritikere ofte endte i fængsel eller forsvandt.