Sommerfugl af Leonard Mortensen og Mikkel Thelin Hauge

af d. 6. november 2021

145

2021

978-87-7237-578-6

Sommerfugl

Ensom, Luder, Perker, Alkoholikeren med flere er alle titler på de små noveller der er i denne bog. Der er mange flere. Og alle har noget samfundskritisk og bevidst over sig. Vi møder de mørkere sider af livet. Dem der virkelig kæmper, dem der på overfladen har alt til at se pænt ud men som i virkeligheden er de værste på jord og dem der begår selvmord fordi de ikke magter mere af den ene eller den anden årsag. Det er ikke pænt og hyggeligt men barskt og voldsomt og meget konfronterende. For de fleste af os kommer ikke så tæt på for eksempel en pædofil, en psykopat eller en kontanthjælpsmodtager. Og hvis vi endelig gør, så oplever vi sjældent det fulde billede med mindre vi selv ender i en situation hvor livet ikke køre på skinner længere. Så her får man virkelig nogen situationer serveret råt for usødet.

Det er samtidig en novellesamling med mere. Og det sidste er fordi de to forfattere bag ligger op til at man skal omtænke hele vores samfunds struktur og politiske indgangsvinkler. De kommer med forslag til hvordan man kunne sammensætte vores regering, økonomi og samfund i det hele taget og forsøger at få læseren til at tænke over om der dog ikke er et mere fornuftigt alternativ end den måde vi lever på i dag. Om man så er enig med deres udlægning må man gøre op med sig selv. Men det er interessant at de stort set kun vælger de negative sider af livet og skrive om. For så råddent opfatter jeg personligt ikke vores samfunds indretning. Jeg er med på det her blot er en vinkel at se tingene fra og den skal ikke være lyserød og yndig. Men jeg går som læser fra dette værk med en dårlig smag i munden, for hvis alt er så negativt som det beskrives i de forskellige noveller, så er der intet tilbage i livet at glæde sig over. Og det kan jeg ikke forholde mig til.

De ter en anderledes og interessant novellesamling som høre til i den mere dystre ende af skalaen. Og den har helt sikkert noget samfundskritik og mulighed for debatskabende virke over sig. Jeg må blot erkende at som læser bliver jeg mere deprimeret over at læse den end jeg bliver fortrøstningsfuld. For hvis alt og alle kun indeholder så mange dårlige ting, hvorfor så overhovedet kæmpe for at noget skulle blive bedre?