Fast arbejde af A. Silvestri

af d. 2. november 2017

240

2017

978-87-93281-74-5

1. Udgave

Kender i den fornemmelse man kan have efter at have læst en bog: Man får lyst til at læse bogen igen eller i det mindste mere af forfatteren. Jeg får lyst til begge dele efter for første gang at have stiftet bekendtskab med A. Silvestri. “Fast arbejde” er en opsamling af noveller, der tidligere har været udgivet i diverse antologier og magasiner som Science Fiction Cirklens “Proxima”, mens titelnovellen er ny.

Vi er ude i genrer som fantasy og science fiction, og som forfatteren selv beskriver bogen: “Otte fortællinger med glimt i øjet og kniv i ryggen!” Og det er lige noget for undertegnede anmelder. Selvom det hele er overnaturligt og noget af det virker gakket, så lister der sig af og til en morale ind hist og her, eller lidt beske samfundskommentarer. Som i titelnovellen, hvor Simon, der deltager i en af kommunens utallige kurser for ledige, går på toilet midt i ‘timen’ og møder en dværg, og så går der ellers Dungeons & Dragons i den. “…men det er stadig bedre end at se frem til endnu et afslag, endnu en beslutning i Folketinget, der gjorde tingene umulige, endnu en veldrejet skønhed fra CBS, der ikke så ham som et menneske.” Herlig historie.

En af samlingens fineste historier er “Benspænd”, hvor Døden er ved at gå ud af sit gode skind, da en ældre herre netop er blevet alt for gammel og derved har snydt Døden mere end hvad godt er. Her kommer Silvestris leg med ordene til fulde, da han personificerer begreber som Tilfældet, Skæbnen, Selvtilfredsheden o.m.a. En meget morsom fortælling, især når Skæbnens suk får skæbnesvangre følger!!

“Den jeg elsker” er en fin lille science fiction historie med en temmelig dystopisk og tragisk vinkel. Jeg vil for eftertiden altid gøre som konen siger!!

“Et horn i siden” giver en grum alternativ forklaring på, hvor ordsproget kommer fra, og et anderledes indblik i myterne om den eventyrligt søde enhjørning. En rigtig fin og stemningsfuld historie.

“When the music’s over” er nok samlingens mest ‘gakkede’ novelle. Den handler om first contact med rumvæsner, og jeg var nær stået af, da Darth Vader træder ud af rumskibet, men det er igen en herlig historie med flere gode detaljer: “Jordens største industri er at lave det, der allerede er lavet, bare på en lidt anderledes måde.”

Silvestri skriver utrolig godt og flydende og han har en unik fantasi, hvilket også kommer til udtryk i de sidste tre noveller. Det har været en fornøjelse at læse samlingen. I øvrigt krydrer han hver historie med et lille efterord, hvor han forklarer lidt om inspirationen og tilblivelsen af novellerne. Jeg har altid været vild med at komme bag om musikken, filmene og bøgerne, så det giver også et ekstra plus i min bog. Jeg vil glæde mig til at dykke lidt mere ned i forfatterskabet og måske finde historier uden et glimt i øjet…

Det bør også nævnes, at det er første bog jeg har læst i umindelige tider, hvor jeg ikke faldt over en eneste slåfejl. Godt håndværk, all over!!