af d. 8. juli 2014

398

2012

978-87-7108-611-9

Änglamakerskan

Kære Camilla Läckberg

I din efterfølger til Fyrmesteren, hvilket jeg skrev et brev om til dig her, så har du med Englemagersken skrevet en god og spændende krimi. Heldigvis. Jeg var desværre begyndt at føle dine bøger i din Fjällbacka serie blev dårligere og dårligere, men med den nyeste bog i serien har du virkelig oppet dig igen.
I Englemagersken fortæller du om en uopklaret forsvinding i 1974 af en hel familie undtaget den 1-årige pige Ebba. Flere år efter kommer Ebba tilbage med sin mand for at renovere huset, men så begynder der at ske ting der kan indikere at nogen ønsker at der skal ske det samme for Ebba som der skete for hendes familie. Som altid bliver politibetjenten Patrick sat på sagen, samtidig med at konen Erica er for nysgerrig til at kunne holde sig væk fra en god historie.

Som altid fletter du nutid og datid sammen med skiftende kapitler, og denne gang omhandler datiden bl.a. om Hitlers gode kammerat Göring. Du formår at præsentere en masse nye karakterer, som man til en start ikke kan se en relation imellem, men som alligevel er vigtige i din historie. Til forskel fra din forrige bog, så var plottet bedre gennemtænkt, og jeg var hele tiden i tvivl om hvad der virkelig var sket med familien i 1974, hvilket må siges at være en succes i dine (og mine) øjne.
Desværre synes jeg at du virkelig har fået beskrevet Erica og Patrick på en meget mere negativ måde. I dit forsøg på at illustrere at de er blevet ofre for hverdagens trummerum, har du fået dem til at tænke utrolig dårligt tanker om hinanden. Det giver jo, åbenlyst, et mindre godt billede af dine karakterer, og derigennem ødelægge sympatien for dem hos nye læsere.

Din krimi er ikke et litterært mesterværk, men plottet er godt gennemtænkt, og det er en god bog at bruge en eftermiddag på, hvis man har brug for at koble lidt af til en spændende historie. Jeg vil sige at det er en af de bedste bøger i din serie, hvis ikke den bedste.

Kærlig hilsen

Louise H.