af d. 1. april 2017

588

2017

978-87-7146-714-7

En femte årstid (norsk)
Oversat af Ilse M. Haugaard

Fem timer i et fly kræver en god bog – heldigvis havde jeg valgt at tage ”En femte årstid” med på ferie. Og det var godt, der var god tid til at læse, for bogen var virkelig spændende og svær at lægge fra sig, da jeg først fik startet. Den er tyk – næsten 600 sider – men føltes på intet tidspunkt for lang. Jeg har læst 3 af de 4 andre af hans ”årstidskrimier”, og var meget begejstret for de to første, knapt så vild med nr. 3. Generelt skriver han rigtig godt, personerne beskrives levende og realistisk, og man fornemmer både steder og stemninger i bogen. Bøgerne hænger ikke sammen som serie, men afsluttes hver især som selvstændige romaner.

Her er det 4 unge mennesker, med hovedvægten på Ann, der er bogens hovedpersoner. Ann, Nicolai og Helene er klassekammerater, de er 15 år, Victor nogle år ældre, han går i gymnasiet, har sin egen motorcykel – og både Ann og Helene er forelsket i ham. De eksperimenterer og prøver grænser både med stoffer og sex, og pigernes venskab sættes på prøve, da Victor er sammen med først Helene, derefter Ann.

En aften går de fire venner ind i en nedlagt tagpapfabrik, hvor de møder klassens oplagte mobbeoffer – kaldet Strejferen – i deres rus lukker de ham inde i kælderen – hvorefter de glemmer at lukke ham ud.

Strejferens far er den berygtede Frank Nitter, som indtil for nylig har siddet i fængsel, dømt for at slå sin kone ihjel. Han tolererer ikke den behandling, hans søn har været udsat for, de fire skal straffes for det de har gjort mod ”Frøet”. Han er en yderst farlig psykopat, som i fængslet har lært at aflæse, narre og manipulere andre mennesker.

Sideløbende med nutidshistorien hører vi om en aften i 1978, hvor der er fodbold i TV, VM-finalen, og en flok arbejdere på tagpapfabrikken tilsidesætter sikkerheden, da de drikker spiritus og ser TV på jobbet. Det får fatale følger, da en af dem falder ned i den kogende asfalt og dør. Det viser sig selvfølgelig, at det der skete den aften, har betydning for nutidshandlingen.

Anns forældre er skilt, hun bor sammen med sin mor, og ser ikke sin far, politimanden Bjørn, så meget, som de begge gerne ville, fordi farens nye kone, Siren, ikke bryder sig om Ann. Men da Ann forsvinder, sætter hendes far alt ind for at finde sin datter.

Tilsyneladende er det oplagt, hvem der står bag Anns forsvinden – men er det nu også sådan tingene hænger sammen? Man får mistanke til flere personer undervejs. Hvorfor er deres lærer, Runar, så interesseret i at være ven med eleverne på Facebook – under falsk navn? Hvor slemt hader Siren Ann – og hvilken betydning har de billeder Ann har taget af hende sammen med en anden mand?

Jeg kan kun sige, at afsløringen af, hvad der er sket med Ann, er meget overraskende, og at spændingskurven er støt stigende. Mere røber jeg ikke – læs selv, mærk uhyggen og spændingen, fugten, kulden og lugten af asfalt i den nedlagte fabrik.

Bogen/forfatteren har netop fået Rivertonprisen 2016 for bedste norske krimi.