Ellen og Adam af Morten Møller

af d. 15. december 2014

376

2014

978-87-02-15815-1

Kærligheds historier er af så mange slags, men denne er så sandelig en af de mere usædvanlige.

“Ellen og Adam” er en dokumentarisk beretning om to mennesker fra det frie Norden som møder hinanden i Stalins Sovjetunionen. Bogen er ikke bare Ellen og Adams historie, men det er også historien om de politiske vinde der rørte sig i visse kredse i Danmark og Norge i de glade tyvere, op gennem trediverne og under krigen. Det er historien om DKP’s tilblivelse og det er ikke mindst historien om Komintern, og den jernstyring Stalins diktatur udviklede sig til, så medens Ellen og Adam glødende arbejder for partiet og tror på det socialistiske samfund, begynder vennerne en efter en at forsvinde. Men de to anerkender langt hen ad vejen nødvendigheden af udrensning, for kun de bedste er gode nok til partiet.

Bogen slutter med en meget fyldig henvisning til kildematerialet, dels overordnet, men også delt inden for de enkelte kapitler. Ligeledes er der en lang litteraturliste og endelig et glimrende personregister med sidehenvisning til bogen. Bogen er rigt illustreret med fotos af de involverede samt af forskellige dokumenter. Det er tydeligt at Morten Møller har brugt mange kræfter på at få så meget materiale som muligt gravet frem og resultatet er da også blevet en fantastisk bog. Jeg har tidligere læst en del om Sovjetstatens opbygning og er i denne bog stødt på oplysninger som for mig var helt nye. Har man interesse for datidens politik, som jo er grundlaget for nutidens politiske situation er det en glimrende bog. Samtidig er det også en fin beretning om to mennesker der levede for det de troede på.

Jeg kan kun på det varmeste anbefale at bruge tid på at læse “Ellen og Adam”.