af d. 16. december 2020

336

2018

978-1-78681-740-2

Death on the River

1

Anden bog i serien, nu 4 år efter den første bog, Tara er politikvinde og blevet overflyttet til politi stationen i Cambridge med de samme personer som i forrige bog. Blake som den gode politimand, detektiven med et rodet privat liv; Patrick Wilkins, Taras direkte overordnede, som ikke kan fordrage hende eller hun ham..

Taras fortid som journalist for en avis med et løst forhold til sandheden, blev udnyttet af avisen til en artikel om hvordan hun kom tilbage til Cambridge, ikke som offer men som del af den politistyrke som reddede hende for år tilbage. Snagen i privatlivet uden grænser.

På den baggrund opsøgte Monica Cairncross Tara for at få hende til at undersøge hvordan hendes bror, Ralph’s døde; han kørte i floden da han var fuld. Ralph var forfatter, meget kontroversiel, mente at man ikke bør blive gammel; men forblive ung og leve livet som man gør i 20-års alderen. Ralph havde samlet en gruppe studenter, lovende (?) kunstnere, forfattere, poeter og en model omkring ham. Der er delte opfattelser om det er gensidig støtte eller amoralsk opførsel fra Ralphs side men også fra de unges side. Hvem misbruger hvem? Hvad med Ralphs familie: kone og datter? De unge arvede Ralphs sommerhus hvis de ville fortsætte med at leve efter Ralphs livs filosofi.

Ralphs død blev henlagt som en ulykke men Monica er uenig. Tara begynder at undersøge sagen men Patrick som ledede undersøgelsen blev vred, mener at hun er dum og at man ikke skal bruge tid og penge på en undersøgelse som han har afgjort ikke er en sag for politiet. I mellemtiden døde en af de unge, Lucas, i hans forældres landsbyen langt fra Cambridge. Det viser sig at begge dødsfald er som taget ud af Ralphs bøger. Tara er overbevist om at der er en sammenhæng. Men der er først da et tredje medlem også dør, at sagen bliver taget alvorligt.

Bogen er faktisk spændende og fangede mig fra starten. Tara og Blake komplementerer hinanden godt. Godt plot.