Dorothy L Sayers En biografi af Toni Liversage

af d. 20. oktober 2012

146

2011

978-87-7128-004-3

Dorothy L Sayers

Når man som jeg er vildt begejstret for kriminalforfatterinden Dorothy L Sayers, så er denne lille bog en perle. Biografien er skrevet af Toni Liversage, en habil forfatter inden for kvindelitteratur og kvindebevægelsen, hun har før skrevet glimrende biografier om bl.a. Rosa Luxembourg og Mary Wollstonecraft.

Bogen om Dorothy L. Sayers er dels en beskrivelse af hendes liv, et liv der var lidt ud over det sædvanlige. Dorothy var et begavet barn og som datter af en præst blev hun de første år undervist i hjemmet. Herefter gik turen til en pigekostskole, hvor hun i begyndelsen havde svært ved at falde til. Hendes flid og intelligens gjorde, at hun hurtigt blev en af skolens bedste elever, hvilket bragte hende videre til Oxford. Datidens kvinder kunne dog ikke få adgang på selve Oxford universitet, men måtte tage til takke med Somerville College, et kvindekollegium grundlagt i 1879. Først i 1920 fik kvinderne adgang til Oxford universitetet på lige fod med mændene, og i den forbindelse blev der d. 14. oktober afholdt en ceremoni hvor kvinderne først fik tildelt en BA-grad, og umiddelbart derefter em MA. Dorothy var blandt de 549 kvinder, det drejede sig om.
Bogen beskriver også opstarten på forfatterskabet og det videre forløb, og i den forbindelse er der en gennemgang af de 11 Lord Peter Wimsey bøger. Ikke sådan at forstå at handlingen i bøgerne blotlægges, nej det er persongalleriet i bøgerne der holdes op mod det tidsrum i Dorothy L. Sayers liv de er skrevet/foregår og på den måde bliver sat, i en for mig, helt anden kontekst end den jeg har læst dem i. Det giver en anden dimension at læse bøgerne på den baggrund.

Dorothy L. Sayers er blevet beskyldt for at have skrevet den første feministiske kriminalroman, en tilskrivelse hun sikkert ville have taget afstand fra, omend hun havde sine synspunkter omkring forholdet mellem mand og kvinde. Nu var det ikke kun krimier Sayers skrev, de sidste år brugte hun på religiøse kirkespil og på arbejdet med at oversætte Dantes guddommelige komedie.

Der er tale om en let læselig bog, som giver en glimrende indsigt i hvilken kvinde, der er bag forfatteren. Skulle man føle sig fristet til at gå mere i dybden, så er der bagerst i bogen en ret omfattende litteraturliste.