Djævlen uafbrudt af Donald Ray Pollock

af d. 16. januar 2016

328

2014

978-87-7129-316-6

The Devil All the Time

Hellere en halvsløj roman oversat af Søren K. Barsøe end en superbog fordansket af en mindre sproglig skønånd. Ingen kan som Barsøe leve sig ind i en forfatters originale tankegang og udtryksmåde, så oversættelsen emmer af autencitet. Hvem andre end Barsøe ville komme op med følgende billeddannende formulering om et af jordens små røvhuller: “… Meade, Ohio, en pjosker af en by.”

Heldigvis er Donald Ray Pollocks “Djævlen uafbrudt” ingenlunde halvsløj, tværtom. Kombinationen syret fortælling, forrygende fortæller og Barsøe på gulvbas er et fund for enhver, der holder af rå, upoleret americana.

Der er en rød tråd i “Djævlen…”, men der er også en blå og en grøn og gul. Hovedhistorien handler om unge Willard, der på vejen hjem fra nogle barske oplevelser i kampene mod japanerne under 2. Verdenskrig bliver betaget af den kønne servitrice Charlotte. Hun arbejder på en trist fedtbiks i Ohio ved navn Wooden Spoon og er mere end nem at lokke væk. De undfanger sønnen Arvin samt viljen til at forlade deres forudbestemte skæbne som white trash, men så bliver Charlotte syg. Dødssyg.

Willard får en religiøs vækkelse og tvinger sin 9-årige søn med i nogle afsindige og særdeles blodrige ritualer, der skal påkalde Herrens opmærksomhed og redde familiens elskede midtpunkt. Lad os bare konstatere, at Arvin ikke just bliver en bedre kristen af de modbydelige måneder i skoven ved Willards hjemmestrikkede bedested.

Vi følger Arvins videre opvækst hos bedstemor Emma, der også er dybt religiøs. Sideløbende introducerer Pollock et persongalleri så sært, at man næppe har set magen. Der er det klamme Bonnie & Clyde-agtige par, Carl og Sandy, der turnerer i deres stinkende øse og myrder tilfældige blaffere. Der er de religiøse gøglere, Roy og Theodore, der turnerer med et show af svovlende prædikener, guitarspil og indtagelse af edderkopper for at spice det lidt op. Der er den liderlige svindlerpræst, som lokker dydige unge piger på afveje. En af disse er Arvins halvsøster, og så er vi tilbage på hovedsporet.

Det er underholdende, enormt spændende, skidesjovt og dybt deprimerende. Over hele det spraglede kludetæppe hænger en hørm af sur sved, lavpandede fiduser og uafvendelig skæbne. Tidsbilledet – USA i 1950’erne og 60’erne – er afsindigt godt ramt; man kunne sagtens se bogen filmatiseret med Robert Mitchum i rollen som Willard og James Dean som Arvin, men de er jo desværre døde. Lige som mange af bogens hovedpersoner…