Den duplikerede mand af José Saramago

af d. 2. september 2004

276

2004

87-568-1719-3

El hombre duplicado

Lad der allerførst lyde et vemodigt suk. Jose Saramago har for undertegnedes vedkommende indtil nu været et sikkert hit. Og helt galt står det da ikke til med “Den duplikerede mand”. Men et hit var den ikke.
Vores hovedperson, Tertuliano, er en ensom og – lad os bare indrømme det – lidt kedelig gymnasielærer. Han går rundt og er noget depressiv, og lejer på sin kollegas opfordring en videofilm, i et halvhjertet forsøg på opmuntring. Og ak og ve, en af birolleindehaverne ligner den plagede gymnasielærer til forveksling. Ude af stand til at acceptere den frygtelige tanke om en nøjagtig kopi af sig selv, opstøver Tertuliano alle de film han kan få fingre i, som kan bryste sig af skuespillerens medvirken. For at tjekke. For at sikre sig at det er en fejl. Men det er ganske vist – Tertuliano har en dobbeltgænger.
Ude af stand til at nøjes med visheden om eksistensen af et spejlbillede af kød og blod, får han opsnuset skuespillerens virkelige navn og kontakter manden. Og så har vi balladen – lavinen, katastrofen – med andre ord, det går grumme galt.
Det fantastiske ved Saramagos bøger er hans evne til at fortælle tunge historier om menneskets eksistens, pakket ind i et mylder af finurlige tanker og overvejelser. Stilen er fabulerende og snakkende, og forfatteren er til stede hele tiden med kommentarer til handlingen og overvejelser om Livet. At denne styrke så skulle blive banemanden for denne bog er vel i bedste fald ironisk. I værste fald den ultimative dræber – dette er den tungeste, trægeste bog jeg har arbejdet mig igennem længe. Der er simpelthen for meget omsiggribende og forstyrrende snak.