Brev fra fortiden af Kimberley Freeman

af d. 9. marts 2017

400

2016

978-87-02-21361-4

Evergreen falls - oversat af Annemette Goldberg

Jeg var lige ved ikke at læse denne bog færdig, da jeg følte, at den var for forudsigelig, og jeg begyndte at kede mig. Dog besluttede jeg mig for at finde ud af, hvordan bogen ville ende, og det var nok en god idé, for pludselig blev historien interessant.

Historien foregår i Australien og handler om Lauren, der finder nogle gamle erotiske kærestebreve fra 1926 på det gamle hotel, der er under ombygning. Hun finder hurtigt ud af, at brevene vidner om en skandaløs kærlighedsaffære mellem en adelig mand og en tjenestepige. Brevene er underskrevet med mandens initialer, og Lauren sætter sig for at opklare mysteriet om de to elskendes identiteter. I hendes jagt på denne kærlighedshistorie fra fortiden, springer vi samtidig til nutiden, hvor Lauren selv oplever en blomstrende og usikker kærlighed til en dansk arkitekt, der midlertidigt er kommet til Australien for at føre tilsyn med ombygningen af hotellet.

Jeg fik anbefalet bogen af veninde, men da jeg så forsiden (et foto af en kvindes ansigt og en stak gamle breve i hjørnet), slog det mig, at det nok ikke ville have været en bog, jeg selv havde valgt. Jeg har ikke læst andre bøger af denne forfatter, så jeg googlede forfatternavnet Kimberley Freeman, og det viste sig, at navnet er et pseudonym for Kim Wilkins, der er født i London, men opvokset og bor i Australien nu.

Jeg har læst en del romaner, hvor hovedpersonen finder kærlighedsbreve fra fortiden, og nutid og fortid bliver flettet sammen til slut. Desværre ligger ‘Brev fra fortiden’ ikke som en af de øverste på min liste. Historien får ikke fanget mig fra start, og jeg må sige, at jeg bedst kunne lide at læse fortids-historien end den nutidige historie. Jeg følte mig ikke ligeså knyttet til Lauren, som jeg gjorde med personerne fra fortiden, til trods for at Lauren er den primære hovedperson.

Bogen er skrevet i let sprog, og trods jeg synes, at den indledende del af historien er knap så fangende, så skal man lige give den en chance, for så tager den fat og får slugt læseren med ind i en spændende handling, hvor hemmeligheder fra fortiden afsløres. Det er en sød kærlighedsroman, om familiebånd, bedrag og om modet til at kæmpe for kærligheden.