Boomerang af Tatiana De Rosnay

af d. 12. december 2012

314

2011

978-87-7116-008-6

Boomerang (engelsk)

“Boomerang” er historien om den franske familie Rey, deres sorger og glæder og ikke mindst de mange fortielser, som søskendeparret Antoine og Mélanie har lidt under. De er nu begge voksne og har deres egne liv og taler sjældent om barndommen. Da Mélanie fylder 40, har Antoine dog en særlig overraskelse til hende: De skal på weekend på den ø, hvor de altid var om sommeren som børn, dengang deres mor stadig levede. Deres ophold bringer mange minder tilbage, især om deres mor, som døde da de var små. Faderen giftede sig igen, og derefter blev der slet ikke snakket om deres rigtige mor. Men under køreturen hjem til Paris igen, skal Mélanie netop til at fortælle sin bror om et glemt minde fra barndommen, da de pludselig kører galt på motorvejen. De overlever begge, men Mélanie kommer slemt til skade. Desværre kan hun ikke huske mindet længere, så Antoine forsøger at finde ud af, hvad der præcis skete dengang deres mor døde. Antoine har ellers nok at se til, netop fraskilt og med 3 besværlige teenagebørn, som tager meget af hans tid. Men langsomt begynder Mélanie at kunne huske igen, og familiehemmeligheden afslører sig lige så langsomt.

“Boomerang” er en virkelig god roman! Forfatteren mestrer virkelig fortællingens kunst og man har slet ikke lyst til at være færdig med bogen. Man kommer især ind på livet af Antoine, hvis liv ikke er alt for nemt. Heldigvis møder han kærligheden igen, og han vinder langsomt sit liv tilbage. Udover at handle om familiehemmeligheder, bliver mange andre emner taget op: Problemer med teenagebørn, med eks’er og det krævende arbejdsliv. En dejlig roman om livet i al almindelighed, men så sandelig også med nogle store overraskelser undervejs.