af d. 23. oktober 2016

237

2015

978-87-93209-10-7

Bli hvis du kan. Reis hvis du må
oversætter: Jannie Jensen

’Bliv hvis du kan, rejs hvis du må’ er en gribende fortælling om tre unge norske barndomsvenner der bliver dræbt af en vejsidebombe i Afghanistan og konsekvenserne af dette. Tarjei, Trygve og Kristian vokser op i en lille bygd i Norge. Så lille, at der kun er fem drenge og tre piger på årgangen. Da Magnus’ forældre flytter, er der kun de tre og Bjørn tilbage. Alle kender alle, men kender man nødvendigvis sig selv?

Bogen er opdelt i fire afsnit med hver sin fortæller. Tarjei får ordet først og starter med en varm pinseaften i 1996, hvor han er 12 år gammel. Tarjei er en følsom dreng, der har meget let ved at tilegne sig viden. Men han er også lidt fortabt og føler sig ikke tilpas på gården. Det ligger i luften han skal overtage den, selvom han inderligt afskyr når okserne skal køres af sted til slagtning. Mens Tarjei aftjener sin værnepligt, opdager han, at han elsker at være i militæret. Der er helt klare opgaver, der skal udføres på en bestemt måde, når du får besked på det, og hvis du gør det godt, får du fred.
Endelig et sted, hvor han ikke behøver tænke..

Eller det er i hvert fald hvad hans mor Karin skyder ham i skoene, da han har fortalt, at han vil melde sig til opgave i Afghanistan. Karins historie handler om en overvældende kærlighed til Tarjeis far, men også om fødselsdepression og om ikke at elske sine to børn lige højt.
’Bliv hvis du kan, rejs hvis du må’ lyder overordnet som en grum historie, som man måske ikke umiddelbart har lyst til at læse. Men grumheden til side, så er dette en smuk, gribende og inderlig bog om os alle sammen. Vores hemmeligheder. Vores evne til at føle kærlighed, vores skam, når vi ikke magter det, der forventes af os – udefra eller af os selv.
Jeg var fuldstændig fortryllet af Flatlands evne til at kravle under huden på sin læser. Portrætter af et udpluk af almindelige mennesker i en almindelig by så gribende, at man er med dem. I stalden, i krig. Gennem glæde og fortvivlelsen.
’Bliv hvis du kan, rejs hvis du må’ er første bind af tre om den lille norske bygd.