381

2021

9788702308808

Bakom synger døden
Oversat af Ida Jessen

‘Han var en stor mand, tung og kalveknæet, et mægtigt vraltende væsen på brede udadvendte fødder.’

Denne uformelige, overvægtige mand er ikke vant til at få positiv opmærksomhed, blive regnet for noget – han ved, at han ikke betyder noget for nogen. Han passer sit arbejde, spiser for meget, bor til leje på et trist værelse hos en gammel dame. Men denne dag er det anderledes. Han sidder på klippen ved søen, da en ung knægt på omkring de 16 år slår sig ned og henvender sig til ham. Åben i blikket, med let og lys stemme uden bagtanker. ‘Der var noget ved ham, noget varmt og betagende, og han følte sig lige så ør og salig, som når han spiste søde ting.’

Men endnu engang bliver han skuffet, da drengen er gået, er hans pung forsvundet.

Han kan alligevel ikke få drengen ud af hovedet, og begynder at trave rundt i byens gader i håb om at finde ham.

Den 16-årige pige Gritt meldes savnet af forældrene – hun skulle have været sammen med en veninde i weekenden, men det viser sig at veninden har givet hende et falsk alibi, så i virkeligheden har hun været forsvundet i 3 dage. Da hendes lig bliver fundet, er Konrad Sejer på sagen.

En ung knægt bor alene med sin mor, moren er bekymret for sønnen, som er noget speciel, han holder sig mest på sit værelse, hvor han spiller voldsomme computerspil. Han er fantastisk god til at tegne – og en dag finder hans mor en tegning af den døde Gritt på hans værelse. Hun bliver forfærdet – har hendes søn slået pigen ihjel?

Der sker endnu et drab, en 16-årig dreng bliver tævet ihjel. I modsætning til det første drab ved læseren, hvem der slår drengen ihjel, og er således et skridt foran politiet.

Bogen er fantastisk godt skrevet med stor vægt på beskrivelse af personer, stemninger og miljøer. Man kan virkelig mærke bogens personer, og får forståelse for såvel ofre som morder. Konrad Sejer er en usædvanlig sympatisk og empatisk person, hans måde at afhøre folk på, så de føler sig godt tilpas i en ellers ubehagelig situation, er helt eminent.

Det er længe siden jeg har læst noget af Karin Fossum; nogle af hendes romaner står dog tydeligt for mig mange år efter læsningen, bl.a. ‘Elskede Poona’, en hjerteskærende bog og ‘Når djævelen holder lyset’, hvor der vendes op og ned på begreberne offer og morder. Hendes hovedpersoner er ofte nogle lidt ‘sære’ personer, som falder udenfor samfundets normer. Hun er virkelig god til personbeskrivelser, og man kommer uvilkårligt til at få sympati for de skæve eksistenser. Hvis du holder af bøger, hvor personskildringen er vigtigere end forbrydelsen, hvor opklaringen går stille og roligt, uden politijagter og tjubang – ja, så vil jeg varmt anbefale ‘Bag dem synger døden’.

Anmeldereksemplar