af d. 20. oktober 2021

310

2021

9788770859097

Juan Díaz Canales
Blacksad (fransk). Samlet udgave af: Et sted i skyggerne, Arctic Nation, Rød sjæl, Infernalsk stilhed, Amarillo- Kunstner, farvelægger: Juanjo Guarnido; oversætter: Ole Steen Hansen

Der er på tyve år kun udgivet fem album med Blacksad. Det siger lidt om at når der skal tegnes i så uhørt høj grafisk klasse, kræver det tid og omhu. Derudover skal der være noget at fortælle. Det er ikke tegneseriens pendant til elevatormuzak de to franskmænds serie byder på. Man skal holde øjne og ører åbne, for selv om fortællingerne afvikles på 56sider hver, er der altid flere lag, et blomstrende figurgalleri og et gedigent krimiplot at gennemskue.

Et sted i skyggerne og Arctic Nation indleder serien på glimrende vis. Inspirationen og hyldesten til de gamle amerikanske krimier er indlysende, både i det grafiske og i seriens stemning. Debuten introducerer katten Blacksad som traditionel privatdetektiv, og han får en sag der selvfølgelig involverer noget af en femme fatale. Overraskelsen er at hun er død, og derfor ikke umiddelbart kan lave så meget ballade. Til gengæld er hun en tidligere flamme, og Blacksad involveres mere end bare professionelt.

I Arctic nation er det et spørgsmål om race og racepolitik der centreres omkring en lille farvet piges forsvinden. Eller pige og pige – det er så meget sagt for samtlige figurer er dyr af forskellige racer. Blacksad er kat, politichefen en bøs og racistisk isbjørn. Og Blacksads trofaste hjælper Weekly, der introduceres her, er en lille ræv. Guardino var tegner for Disney før han Blacksad og den del af sit tidligere virke har han valgt at bibeholde. Og det er et genialt træk, for selvom det kunne komme til at minde om Disney, er det et ‘Disney’ hvor solen for længst har brændt verden til støv.

Rød sjæl handler om europæiske videnskabsmænd, kommunisme og kold krig, og er mindre dynamisk og langt mere politisk, og Canales er på nippet til at ville afvikle en lidt for kompleks historie på et for magert antal sider. Infernalsk stilhed blander debutens kriminalhistorie med sydstaterne jazz. I begge historier er Blacksads rolle mere som en kustode end som en direkte hovedfigur. Jeg savnede ham lidt.

Men så slår skaberparret ellers igen med Armadillo hvor en forfatterspire og hans dominerende sambo stjæler en bil fra en rig mand og flygter tværs over det nordamerikanske kontinent. Rigmanden hyrer Blacksad til at opspore den uerstattelige bil, og historien får på magisk vis vinger der gør den uskyldige forfatterspire til både morder og cirkusartist, mens Blacksad får lagt sig ud med en rockergruppe, der dog ender med at donere ham en motorcykel.

Der sluttes af på de meget høje toner. Bind 6, der netop er udkommet, fortsætter i øvrigt i samme fornemme spor.

Som afslutning indeholder bindet de obligatoriske skitser, der ikke bringer noget nyt, da de får lov at stå ukommenteret hen. Til gengæld er der to ikke før udgivne to-siders historier – begge fremragende. Den sidste er ret gribende, en poetisk bredside til Uncle Sam.

Fat det, eller lær det udenad: Læs Blacksad.

Lån tegneserien på biblioteket