0 kommentarer

Babylon – Generation P af Viktor Pelevin

af d. 25. november 2003
Info
 
Sideantal

325

Udgivet

2002

ISBN

87-7445-944-9

Originaltitel

Generation "P"

 

En forrykt beskrivelse af et forrykt Rusland omkring årtusindskiftet. Korruption, grådighed og hurtige penge præger livet for hovedpersonen Tatarskij, der ernærer sig ved at skrive reklameslogans for vestlige produkter.

Generation P henviser til alle dem, som voksede op med kun ét colamærke i butikkerne, Pepsi. Sådan en er Tatarskij, og han har en særlig evne til at tilpasse de vestlige reklamer til det russiske marked. Whisky, kager, tobak, hygiejnebind, biler. Selv den gamle, danske Tuborg-mand, der er stoppet op og tørrer sig med et lommetørklæde, får en særlig russisk drejning.

Det er i sig selv meget underholdende læsning, men Tatarskij bliver langsomt mere og mere forvirret med hensyn til idealerne og altings mening. Store dele af bogen består af Tatarskijs LSD-trips og forsøg med åndemaneri, der skal styrke hans konkurrenceevne på det stadigt mere krævende reklamemarked. Her sættes læserens tålmodighed på prøve, for der er tale om flere halve kapitlers vrøvl og usammenhængende iagttagelser.

”Babylon” sætter fokus på landets største mangel, nemlig selve Den Russiske Idé. Den er der bare ikke. Landet producerer heller ingenting. Men der er stadigvæk en masse penge i omløb hele tiden, og dem drejer det sig om at få fingrene i. Dagens Rusland er i høj grad at sammenligne med et babelstårn, og det er noget, Tatarskij funderer en del over.

Lån bogen på bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter