Dr. Jekyll og Mr. Hyde af Robert Louis Stevenson

af d. 25. november 2003

135

2000

87-553-1695-6

The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde

”Det er ingenlunde min agt at indlade mig på nogen detaljeret skildring af de skændigheder, som jeg således så gennem fingre med”, siger Dr. Jekyll om ugerninger begået som Mr. Hyde. Ach, hvorfor ikke det? Bare en lille bitte detalje?

Dr. Jekyll er fra barnsben på kant med pænheden. Han er i klemme mellem ønsket om succes og agtværdighed og sin smag for det lystfyldte (læs umoralske). Ved et tilfælde opfinder han en væske, som ved indtagelse lader de mørke og undertrykte sider af hans personlighed komme frem personificeret i den skummelt truende og særdeles frastødende Mr. Hyde. Jekyll bliver hurtigt afhængig. Mr. Hyde er fri i sin totale mangel på samvittighed. Men Mr. Hyde gider ikke længere være et objekt, der kan tages frem ved specielle lejligheder, og nu er han begyndt at vokse.

I 1886 er borgerskabet i Europa så pænt, at man bliver nødt til at opfinde Freud og psykoanalysen for at have noget at bide tænderne sammen om. Alle er ellers enige om at ignorere det grimme væk. Men så er der en utilpasset forfatter, der absolut skal skrive om menneskets mørkere sider, og Robert Louis Stevenson lader det pæne menneske få kamp til stregen i ”Dr. Jekyll og Mr. Hyde”.

Historien er god men kort. Indledningsvis er jeg ret imponeret af Mr. Hyde. Han synes at være er en farlig karl, og jeg venter spændt på, hvordan det kommer til udtryk. Det viser sig gud hjælpe mig at være hemmeligt. Da Robert Louis Stevenson skrev romanen i 1886 havde han allerede taget det afgørende chokerende træk, da han lod sin pæne hovedperson have skjulte laster. Det var ikke nødvendigt at udpensle.

Som læser i det 21. århundrede rykker jeg ikke rigtig på 1800-tallets måde at sige ”BØH” på. 100 år, Aliens-film, Tarantino, James Ellroy og Stephen King senere, sidder jeg altså tilbage med en lidt blodfattig fornemmelse.