af d. 1. november 2021

47

2011

978-87-7085-902-8

Akissi, VOL. 2
kunstner: Mathieu Sapin; oversætter: Vigan; redaktør: Pernille Arvedsen; farvelægger: Clémence

Vi er i Afrika og får forskellige små historier i tegneserieform med oplevelser og hverdagsscenarier for Akissi, hendes familie og venner. Der er drengen som tror han er en superhelt og hopper ud fra et tag. Der er Akissi som tror der ikke sker noget ved at der er mus i huset og der er også dengang hvor hun får ondt i en tand fordi hun spiser for mange bolsjer og derfor skal til tandlægen. Med andre ord er vi med i helt almindelige situationer i Akissis hverdag og liv.

Det er hyggeligt og underholdende og utrolig flot illustreret. Tegneserien er sammenhængende og fin i sit udtryk og man kan nemt forestille sig det hele. Det er derfor også en bog som man kan læse sammen med sit barn og introducere barnet for andre kulturer. Det fungere virkelig godt.

Man kan læse tegneserien ud i en køre eller læse hver historie for sig. Det giver også en mulighed for at vende tilbage til bogen flere gange. Man hygger sig i selskab med Akissi og hendes familie og venner. Og man bliver ført lidt tilbage til ens egen barndom, for mon ikke mange af os har prøvet at få den besked at nu skulle vi stoppe med at spise bolsjer hvis vi ikke ville have flere tænder hevet ud? Det er i hvert fald let genkendelige scenarier og derfor nemt at leve sig ind i.

En fin tegneserie som de mindste og de lidt større børn nemt vil kunne få tid til at gå med. Og man får også en opskrift bagerst i bogen som man kan lave sammen. Her er det spiselige smykker. Det er også rigtig hyggeligt med en mulighed for at lave noget aktivt sammen med sit barn.