47

2010

978-87-7085-901-1

Akissi, Vol. 1,
kunstner: Mathieu Sapin; oversætter: Vigan; redaktør: Pernille Arvedsen; farvelægger: Clémence

1. oplag

Akissi er lillesøster og man møder hele familien af flere omgange. Der er nemlig flere forskellige historier i denne tegneserie og de hænger ikke så meget sammen at man ikke godt kan læse dem enkeltvis. Men det er nu hyggeligst at læse dem alle ud i en køre. Man kan nemlig nemt relatere til hendes oplevelser både med at få et kæledyr, venner og søskende der bekriger hinanden. Det er en familie i Afrika og man kan godt se at det ikke er den rigeste familie. Men der er meget humor og hygge at spore i tegneserien og den vil være en god måde at lære sit barn om andre kulturer på samt forskellene på rige og fattige familier. Det er helt rart at se en tegneserie med en familie der ikke blot afspejler det gængse univers blandt den hvide befolkning og her er heller ikke nogen superhelte. Det er til gengæld meget hverdagslignende situationer som hovedpersonen oplever og det gør at man med det samme falder for hende. Det er samtidig utrolig flot tegnet og der er mange detaljer som man kan bruge lang tid på at studere. I den ene historier bliver der stegt et par duer på bål og det viser jo også at den kulturforskel der er på Afrika og Danmark kan fortælles i børnehøjde. Det fungerer rigtig godt og personligt glæder jeg mig til at læse den næste tegneserie om Akissi. For man har ikke lyst til at stoppe med at læse om hende, når man har læst denne tegneserie. Bagerst i bogen er der ordforklaring og en opskrift, så der er også noget man kan foretage sig ud fra bogen, hvilket er en virkelig god detalje som gør at man blot får endnu mere lyst til at lære om Afrika. Der er til lang tids hygge i denne bog og man kan sagtens læse den flere gange. Personligt har jeg vendt tilbage til den et par gange, fordi jeg syntes det er underholdende samtidig med at der er nogen gode historier.