af d. 23. marts 2022

230

2021

978-87-94215-51-0

William og vampyrkongen

1. Udgave, 1. Oplag

Historien henvender sig til børn og unge fra 11 år og opefter. Den er nem at gå til og både underholdende og ret hyggelig. Det er ikke et værk der som sådan skiller sig ud, men det er helstøbt og velfungerende. Der måtte gerne være flere illustrationer undervejs, da de få der er næsten bliver overflødige, og det er synd for de er sådan set ret flotte.

Der har været meget vampyr hype i bøgernes verden så man skal virkelig komme med en original historie hvis man vil skrive en bog om sådan nogen. Og der syntes jeg den her halter en lille smule. For selv om historien er fin, så er der ikke noget specielt ved den.

Bogen handler om et par knægte der ikke er guds bedste børn, de kommer på sporet af en vampyrkonge, efter at de har sloges med og mod et familiemedlem til den ene som nu er en vampyr. De prøver på bedste vis at få vampyrkongen uskadeliggjort, men de skal først have ham til at afsløre hvordan familie og venner bliver normale igen. For kan man overhovedet blive menneske igen når man først er blevet til en vampyr? Og passer det at en vampyr ikke kan tåle kors, sollys med mere som beskrevet i bøger og film? Der er også nogen børn der mangler en finger, og de hjælper vampyrkongen. Men hvem er de og hvorfor hjælper de ham? Det hele er meget mystisk og de to hovedpersoner kommer meget igennem før der kommer en løsning på tingene. Hvad værre er så tror politiet ikke på at der findes en vampyrkonge så hvordan skal de så få hjælp til det hele?

Der sker meget i historien og der er mange detaljer at holde styr på, men det er velskrevet og til at overkomme. Man er også ganske fint underholdt undervejs.