Vinterland af Kim Faber og Janni Pedersen

af d. 27. april 2019

463

2019

978-87-400-5023-3

Bogen starter voldsomt. I et hus, ensomt beliggende langt ude i skoven, kommer der en nat uventede gæster. Mens hans kone ligger bundet i det samme rum, likvideres en mand brutalt med et jernrør, der bliver banket ned i hans hoved. Kraniet bliver ’flækket som en overmoden vandmelon’.

Sceneskift til København, hvor der er sket en eksplosion på et julemarked på Nytorv. Signe er i IKEA med familien, da hun bliver kaldt på arbejde – samtidig farer tankerne gennem hendes hoved: søsteren skulle netop være på det julemarked med sine børn og mand. Og der er ingen kontakt til søsterens mobiltelefon …

I Sandsted sidder Juncker, tidligere kollega til Signe, på sit drengeværelse i farens hus. Juncker har dummet sig – og det har betydet, at han er degraderet fra såvel sit job som fra ægteskabet med Charlotte. Han er blevet forflyttet til Sandsted, hvor nærpolitiet har til huse i en tidligere boghandel. Juncker er flyttet ind hos sin far, som er dement og ude af stand til at tage vare på sig selv – men der er lange ventetider for overhovedet at blive visiteret til et plejehjem, så indtil videre må Juncker tage sig af sin far. Det er ikke just muntert at være Juncker.

Bogen tager mange aktuelle emner op – evigt aktuelt er desværre terror – her terrorangrebet på Nytorv, og den angst der følger med, indtil man får vished. Den unge politielev Kristoffer har posttraumatisk stress efter sin tid i Afganistan. Også fremmedhad tages op – i Sandsted ligger et i befolkningen forhadt asylcenter, hvor der sker en mordbrand. En ung kvinde er blevet voldtaget i Sandsted, likvideringen i starten af bogen viser sig også at være foregået i Sandsted, og snart mødes Signe og Juncker igen, da der findes en sammenhæng mellem terrorhandlingen i København og begivenhederne i Sandsted.

Samtidig tages et andet aktuelt emne op, som fylder meget hos Juncker: hvad stiller man op, når ens far er dement, og man ikke kan få hjælp fra kommunen før meget langt ude i fremtiden?

Signe og Juncker er spændende bekendtskaber, portrættet af de to er vellykket og plausibelt, de er ‘rigtige mennesker’, som har hver deres udfordringer og problemer. Juncker ved ikke, hvor han står i forholdet til Charlotte – vil hun skilles, eller kan deres ægteskab reddes? Signe har holdt skjult for sin mand, at hun er blevet voldtaget, men det påvirker hende selvfølgelig og hendes mand Niels mærker, at hun trækker sig. Derudover er han ikke glad for, at hun udsætter sig selv for fare i jobbet, men Signe elsker sit job, selv om det betyder, at hun forsømmer familien, og i perioder næsten ikke ser sine børn.

Der er mange hændelser og begivenheder at holde styr på – herunder lidt for mange ’tilfældige sammentræf’ til, at det virker helt troværdigt. Det er ikke en bog for sarte sjæle, da der er mange blodige og voldsomme scener.

Makkerparret Signe og Juncker tegner godt – jeg ser frem til flere bøger med de to hovedpersoner. For mig er det et stort plus, at det ikke ’kun’ er en krimi, men at bogen er befolket med rigtige mennesker med hver deres personlige historie. Alt i alt en spændende debut fra makkerparret Kim og Janni.