Ulykkelig og uden ønsker af Peter Handke

af d. 18. oktober 2020

98

2020

9788793629943

Wunschloses Unglück (oversat af Madame Nielsen)

Forfatteren og dramatikeren Peter Handke modtog i 2019 Nobelprisen i litteratur, og da denne anmelder ikke havde læst noget af Handke besluttede jeg, at give hans forfatterskab en chance. Også selvom jeg har det noget svært med Handkes person, da han har udtrykt sin støtte til og er venner med de serbiske krigsforbrydere Slobodan Milosevic og Radovan Karadzic.

Peter Handke er født i 1942 i Østrig.

I 1971 begik hans mor selvmord og Handke begyndte 7 uger efter hendes død at skrive den semi-autobiografiske kortroman ”Ulykkelig og uden ønsker”, der handler om hans mors liv og tilværelse.

Handkes mor havde et på mange måder ulykkeligt og tragisk liv. Hun blev født og voksede op i en tid, hvor kvinders rolle i tilværelsen var at blive gift, få børn og passe hus og hjem. Det forventedes måske også, at kvinder ikke tænkte så meget selv og at de ikke burde have ønsker om uddannelse, karriere og udlandsrejser og da slet ikke have en politisk holdning til noget som helst. Deraf følger det nok for mange kvinder på den tid, at de levede et liv som ulykkelige og uden ønsker.

Handke beskriver sin mor som netop ulykkelig og uden ønsker, det er en beskrivelse der sikkert passer på mange kvinder fra den tid, det er dermed en bog om generationer af kvinder i samme situation, men samtidigt et portræt af hans egen mor, som han var i dyb sorg over at miste.

”Ulykkelig og uden ønsker” beskrives som et centralt værk i Handkes forfatterskab, men uagtet hvor centralt et værk det betegnes som må jeg nok indrømme, at min vurdering ikke lander på mere end, at jeg synes bogen er middelmådig.

Handke kan helt bestemt skrive og har også noget på hjerte, dette portræt af hans mor fængede mig bare ikke rigtigt. Om det er mig, der ikke kan adskille personen Handke fra forfatteren Handke ved jeg ikke, men historien rørte ikke så meget i mig som den måske burde have gjort set i lyset af hvor god historien faktisk er på papiret. En god historie, men som nedfældet på papir alligevel ikke holder helt som den burde og derfor lander jeg på en middel vurdering.