af d. 23. oktober 2019

238

2019

9788797147207

Picnic at Hanging Rock

1.

Tre unge kosteskoleelever og deres lærerinde forsvinder på mystisk vis, under en søndagsudflugt til foden af den sagnsomspundne klippeformation, Hanging Rock. Det er udgangs- og omdrejningspunktet for denne mystiske, og helt igennem fremragende, roman.

Det er værk, som kan læses både konkret og symbolsk: Konkret, som et tidsbillede af livet i Australien omkring år 1900, som det tog sig ud for den unge stats overklasse; som en realistisk psykologisk skildring af, hvad der sker i et lille samfund, når tragedien rammer. Læst symbolsk er det en fortælling om gryende erotisk begær – se hvordan pigernes indbyrdes blikke rummer både venskab og en mere lystbetonet tiltrækning – og erotikkens voldsomme, transformative kræfter og destruktive potentiale.

Det er romanens måske største styrke, at den så fint balancerer dens forskellige niveauer og stemninger. For uanset om du læser forsvindingsplottet symbolsk, eller i højere grad tager det for hvad det er, er det inciterende læsning. Den elementære spænding, som du også ville finde i en god thriller, holdes intakt hele vejen igennem, og man håber til det sidste på en opklaring og en forløsning: at de dog finder de stakkels piger! Samtidig dirrer det ekstra lag nedenunder, og det bliver aldrig helt klart, om der er tale om noget overnaturligt, eller en mere jordnær ulykke.

Det må ikke forstås sådan, at det udelukkende er dyster, symboltung eller højtravende læsning, for det er faktisk en overraskende morsom roman. F.eks. når den unge velhaver Mike, og vennen Albert, tager til Hanging Rock for at udføre deres egen efterforskning: “Ved synet af Hanging Rock var han blevet overvældet af en frygtelig håbløshed, som et stykke koldt lammekød intet kunne stille op imod.” Man ser det slatne stykke kød for sig, og man forstår.

Små bemærkninger som disse, hjælper til at bringe fortællingen ned på jorden og punktere den dunkle stemning. Det samme gør de små fortællerkommentarer, der af og til standser historien, og antyder en lettere ironisk distance til begivenhederne. Ikke i en grad, så det underminerer resten af fortællingen og de stemninger, der så glimrende fremmanes, men forfatteren leger lige præcis nok til at give læseren en lille puster, før katastrofens fatale mønster moser videre. Alt er afstemt. Det er overmåde godt gjort.

Udflugt til Hanging Rock er, med rette, en moderne klassiker i australsk litteratur, og det er godt, at den endelig findes på dansk. Oversættelsen er der ikke mange fingre at sætte på, min eneste anke skulle være den, at jeg ikke helt forstår nødvendigheden af de mange fodnoter i bogens første fjerdedel. Det er måske en smagssag, men for mig var det en lille smule forstyrrende, så ofte at skulle afbryde læsningen for småinformationer, der alligevel kun i få tilfælde, bidrog til min oplevelse af værket.

Men dette hører altså til småtingsafdelingen og tager intet fra min begejstring. Udflugt til Hanging Rock er vidunderligt gådefuld læsning.