548

2011

978-0-316-07423-0

The Pale King

David Foster Wallace: ”The Pale King”. En paradoksal blanding af ekstrem kedsomhed og vildt morsom overdrivelse.

The Pale King er en stærkt syret skitse til en roman, redigeret og udgivet efter forfatterens død.
Hovedpersonen, (forfatteren selv? Han nævnes i alt fald med eget navn som “jeg”), er på vej til en ansættelse som skatteinspektør i et mindre provinshul kaldet Peoria. Vi følger hans flytur, minibustransport, venten i kø, indledende skattetekniske foredrag med indlagte flashbacks fra barndom og ungdom garneret med løsrevne sidefortællinger om forskellige andre ansatte og deres gøren og laden. Nogle fungerer næsten som selvstændige noveller.

Hovedtemaet i denne beskrivelse af hverdagen på skattekontoret er “the Pale King”, der for mig uden tvivl er et synonym for kedsomhed. Aldrig har jeg læst så mange til den mindste detalje beskrevne og langtrukne tekster om skattetekniske problemstillinger, udsigten fra vinduet i en minibus, et tilfældigt dydsmønster, en kvindes beretning om mødet med sin mand, hovedpersonens karrierebaggrund. De er i den grad overdrevet udpenslede, at det hele bliv absurd morsomt. Der sker jo ingenting; men alligevel sker der en hel masse. Det er typisk David Foster Wallace. Læseren tvinges langt, langt ned i tempo og kommer til at værdsætte bitte små trivielle detaljer og parenteser og sætninger, der strækker sig i det uendelige. Ofte som kompakte tekstblokke på adskillige siders længde.

Bogen tegner et skræmmende billede af trædemøllen skattecirkus. Konkluderer, at de, der klarer sig i det moderne samfund, er de der kan overleve den ultimative kedsomhed. Er som sådan en fin træning i at klare sig på et overordentligt kedsommeligt arbejde. En total og meget provokerende modsætning til moderne trends om at realisere sig selv, at tage initiativer, at livet skal være spændende.

Når man har kæmpet sig gennem 573 sider føles ens egen verden slet ikke så kedelig endda! Og måske belønner man sig selv med en Jussi Adler-Olsen.

Men på højde med ”Infinite Jest” kommer den aldrig.