The Hunger Games af Suzanne Collins

af d. 4. november 2021

374

2010

9780439023528

The Hunger Games har taget verden med storm, og det bliver den ved med at gøre. For selvom det er en dystopisk historie om en fremtidig verden, hvor alt er gået galt, så afspejler den meget af det, vores samfund og kultur skal passe på. Det er blandt andet derfor, at jeg kan læse de bøger igen og igen. For hver gang jeg læser dem, så opdager jeg et nyt lag af manipulation, som udøves fra den ene eller den anden magtposition.

Katniss Everdeen er ikke den perfekte protagonist, men hun er den stærkeste overlever, fordi hun har noget at kæmpe for. Hendes hengivenhed til hendes familie, er hvad der holder hende kørende i det uendelige og dødelige spil, som udspiller sig både i Hunger Games arenaen og uden for den.

The Hunger Games fortælles fra Katniss’ synspunkt og af den grund bliver man endnu mere investeret i historien, og de stærke følelser, som udspiller sig fra start til slut. De traumer som Katniss gennemlever, er umenneskelige, og alligevel tvinger hun sig selv til at overleve og kæmpe videre. Det er muligt, at The Hunger Games har fået mærkaten YA og er til de unge læsere, men alle burde læse dem. Den snilde og subtile manipulation som udføres af enhver med magt, er et mesterværk, som ikke enhver kan pille fra hinanden. Jeg vil til enhver tid anbefale at læse The Hunger Games, for det er en historie om overlevelse i en verden, som ikke er så fjern fra vores, som vi måske går og tror. Det er en historie om en person, som kæmper for at overleve til trods for, at alt og alle er imod hende samtidig med, at hun skal kæmpe med sig selv. Der er ikke mere at sige, end læs den!