Superhelten Charlie – Årstiderne af Hussam Al-Mashadani

af d. 10. juni 2021

68

2021

978-87-94058-20-9

Superhelten Charlie - Årstiderne

Charlie er en særlig fisk, for han får superkræfter når han indtager rugbrød og grøntsager. Og det kommer ham til gode da han kommer ud for nogen oplevelser, hvor det er nødvendigt at have flere kræfter. Bogen er delt op i de fire årstider og der er en historie per årstid. Man kan derfor læse bogen ud i en køre eller dele den op og læse en lille historie for hver årstid, hvis man hellere vil det. I sommer årstiden oplever Charlie for eksempel at der sker noget meget dramatisk mens han er på stranden og det er rigtig vigtigt at han får fat i noget rugbrød og nogen grøntsager så han kan afhjælpe situationen, inden nogen kommer til skade.

Der er flere gode pointer undervejs og et barn kan virkelig få sin fantasi i gang mens man læser historien højt. Bogen henvender sig til aldersgruppen 3-7 år men kan i mine øjne også sagtens læses af børn som er lidt ældre. Og den egner sig både til højtlæsning og til større børn der selv læser. Den er flot illustreret og selv som voksen er det faktisk en ganske fin bog at læse. Jeg var underholdt hele vejen og hyggede mig gevaldigt med at studere de mange flotte illustrationer, som er meget detaljerede selv om de er enkle i deres udtryk.

Hele bogen er nem at gå til og man bliver fanget med det samme, så stor kredit til forfatteren for det. Håber personligt at han vil skrive mere, da det virker som om børnebøger falder ham nemt. Det var i hvert fald spændende at stifte bekendtskab med Charlie og Charlies hyggelige univers under vandet, hvor det både kan sne og hvor der kan svømme insekter rundt.

En flot og enkel bog som har noget at byde på for børn i næsten alle aldre, og forfriskende at man har stillet bogen op med historien i bunden og illustrationerne i toppen. Det giver den sit helt eget udtryk som fungere rigtig godt.