Større end livet af Ilmar Taska

af d. 1. marts 2017

262

2017

9788771512175

Oversat fra estisk af Birgita Bonde Hansen

Ilmar Taska er Ester. Han er født i Sibirien i 1953, da hans forældre var deporteret dertil af Stalins regime. Taska arbejder med film, teater og litteratur, i både Stockholm, Paris, Tallin og Hollywood. “Større end livet” er en novellesamling af Ilmar Taska. Samlingen består af 13 noveller – eller i hvert fald 12 noveller. Jeg er ikke helt sikker på den sidste, der mere har karakter af en lille roman på knap 140 sider. Specielt for den danske udgave, er novellen “Tre øjeblikke”. Denne har Taska skrevet specielt til det danske publikum, da han har et særligt forhold til Danmark, hvor han bedsteforældre arbejdede i diplomatiet, inden de også blev deporteret til Sibirien.

Det er så her jeg skal sige noget i stil med “fælles for novellerne er…”, eller noget om den berømte røde tråd. Men, novellerne er vidt forskellige, og har mange fællestræk og mange ting der adskiller dem på virkelig mange fronter. Skulle der være noget fælles for novellerne, så er det måske, at ingen af hovedpersonerne føler sig helt hjemme, der hvor de er havnet. De er som trækfugle der altid kun er på besøg, og altid mentalt befinder sig et andet sted, uden at de helt ved hvor dette ‘andet sted’ i virkeligheden er. De kæmper alle på hver deres måde, for noget de dybest set ikke rigtig tror på, og måske er det rodløsheden og den ligegyldige kamp, der er den røde tråd. Måske er det noget helt andet, og i så fald fangede jeg det ikke.

Som så ofte med forfattere der har rod i den gamle østblok, er sproget tungt og melankolsk, hvilket både giver det dybde og eftertænksomhed. Taska skriver sådan set udmærket, men jeg fornemmer en distance til alt hvad han skriver om, og derfor har jeg lidt svært ved at tage det til mig. Som om han vil fortælle nogle historier, han ikke helt tror på selv.

Ilmar Taska roses til skyerne af forskellige anmeldere, hvilket siger mig, at der er noget jeg enten ikke har forstået, eller er nået ind til. For vel var novellerne da både fine og velskrevne, men så var de egentlig heller ikke så meget mere.