61

2021

978-87-7085-897-7

La Boite À Musique 1 - Bienvenue À Pandorient.
Oversat til dansk af Lisa Kristensen Villeneuve.

1. oplag

Tegneserie for de lidt større børn. Hovedpersonen har mistet sin mor, men hendes far syntes de skal fejre hendes 8 års fødselsdag alligevel. Hun får en spilledåse som er meget speciel, og pludselig bevæger den sig, eller der er en indeni som bevæger sig. Hun går op på sit værelse og studerer den nærmere og får hjælp til at komme ind i den. Her kommer hun ind i en anden verden, Pandorien, hvor hun skal hjælpe en dame med at blive rask, da damen tror hun er hendes mor, som åbenbart før har været i landet. Men kan hun hjælpe og hvordan kommer hun hjem igen? Og hvad havde hendes mor lavet der før i tiden, for det lyder som om de kender hende rigtig godt?

Det er en fangende og virkelig flot fortalt historie. Nemt at få fantasien til at kværne derudaf, og man bliver fanget af universet med det samme. Illustrationerne er utrolig flotte og med mange små detaljer, så man kan bruge meget lang tid på at studere hvert enkelt billede. Det fungerer så fint, og det er både lidt uhyggeligt og meget underholdende på samme tid. Det er dog aldrig så uhyggeligt, at det bliver skræmmende. Og historien byder på drama og intensitet. Man er som læser godt underholdt og bliver hurtigt opslugt. Faktisk får man hurtigt læst historien selvom man sidder og kigger billeder undervejs, for man bliver også nysgerrig på hvad der kommer til at ske. Jeg var helt ærgerlig da den sluttede, men kan jo så se frem til at læse den næste i rækken, for det er en serie af fem tegneserier indtil videre.

En virkelig god fortælling til børn i flere aldre, og de flotte tegninger er meget gennemførte, så det kan klart anbefales at give sig i kast med denne serie. Større børn vil kunne læse den selv måske med en smule hjælp, men den egner sig også godt til højtlæsning.

Lån tegneserien på Bibliotek.dk