Kvalme af Raina Telgemeier

af d. 21. september 2021

224

2021

978-87-7085-900-4

Guts

Det her er en utrolig relevant tegneserie for unge. Den omhandler det at være syg, men uden at man kan se det. For vores hovedperson, som er forfatteren selv, har angst. I det her tilfælde kommer det af at hun skal kaste op, og det bliver hun så bange for bagefter at det udvikler sig til angst, som også giver sig til udtryk på andre måder. Blandt andet tør hun ikke sige noget foran klassen, hun udgår helst at spise og hun er bange for at fortælle de andre, at hun går i terapi. Historien handler også om at venskaber op gennem puberteten kan være svære men nødvendige, og at vi alle har noget vi kæmper med – synligt eller ej. Tegningerne er virkelig gode og man kommer nemt ind i historien og kan leve sig helt ind i det. Især fordi det er nemt at relatere til. Der er ikke så meget tekst, men det der er er rigeligt, for man er slet ikke i tvivl om hvad man har med at gøre. Og det er virkelig en interessant måde at beskrive angst på. Man får til sidst en forklaring af forfatteren selv, hvor hun også fortæller lidt om hendes liv i det hele taget.

Værket henvender sig til store børn, teenagere og voksne som måske gerne vil forstå sit barn lidt bedre. For vi kan nok alle huske alt det vi kæmpede med, da vi skulle til at forholde os til pubertet, sygdom, venner der flytter og andre ting. Og derfor er denne bog ikke bare rigtig god og underholdende. Man får også empati med hovedpersonen og den er meget relevant, da mange unge i dag går igennem angst og angstprovokerende oplevelser, som vi skal lære at håndtere både sammen men også hver for sig. Det vil være en genial tegneserie at bruge til at skabe lidt debat i en klasse med. For det her er et værk som alle vil kunne finde noget brugbart i.