Spiderwickfortællingerne 3: Lucindas hemmelighed af Holly Black

af d. 28. april 2008

108

2004

978-87-02-02732-7

The Spiderwick Chronicles 3: Lucinca's Secret

Spiderwickfortællingerne handler om de tre søskende, tvillingerne Jared og Simon og deres storesøster Mallory og deres sære og uhyggelige oplevelser i deres nye hjem Spiderwick Gods. Efter forældrenes skilsmisse er børnene og deres mor nødtvunget flyttet ind i tante Lucindas faldefærdige hus, og her finder Jared en gammel bog, Felthåndbogen, med tegninger af sære væsener og forklaringer til. Kort efter fundet dukker den første mærkelige gæst op i form af nissen Thimbletack. Men flere følger.

Jared og Thimbletack har ikke været gode venner, siden Jared tog granitøjet fra nissen i andet bind af Spiderwickfortællingerne: “Øjet i stenen”. Børnene har derfor ikke nogen at spørge til råds, og de skændes indædt om, hvad de skal gøre ved Felthåndbogen, som tilsyneladende er skyld i alle deres ulykker. Jared er stemt for at beholde bogen, Mallory synes de skal se at komme af med den, og Simon er – som altid – på Mallorys side. Jared får overbevist sine søskende om, at de først skal besøge ejeren af huset, tante Lucinda, og spørge hende til råds. Lucinda er indlagt på en sindssygehospital, men det er spørgsmålet, om hun virkelig er skør, eller hun lige som børnene kan se ting, de fleste andre mennesker ikke kan. Lucinda fortæller, at hendes far, Arthur Spiderwick, der skrev Felthåndbogen, forsvandt, da hun var barn. Børnene tager ud for at prøve at finde ud af, hvad der skete med Arthur og går i en fælde.

Spiderwickserien er på fem bind, hvor “Lucindas hemmelighed” er nummer tre i rækken. De to første bøger udmærkede sig ved en støt stigende spændingskurve, men denne midterste bog virker mest som om, den er til for at binde de første og sidste bøger sammen. Vi møder stadig nye, interessante væsener, men man er ikke helt så utryg som i de to første bøger. Det er stadig en udmærket børnebog, men forhåbentlig giver forfatteren den atter gas i næste bind.