Små historier 3 af Peter Adolphsen

af d. 6. april 2020

94

2020

9788702293791

1

De voksne medlemmer af min beskedne husstand har med henrykkelse brugt de to tidligere bind ‘Små historier’ til godnatlæsning, såvel for deres mundrette størrelse, som for de opbyggelige budskaber, samt fortællingernes generelt behagelige lune. Derudover har fortællingerne været særskilt velegnede til før-søvns-lekture for deres drømmeagtige (og -inducerende) kvaliteter, altså den til tider særegne indre logik, den uventede sammensætning af forskelligartede elementer, og helt grundlæggende følelsen af, at alt kan ske. Man drømmer slet og ret mere og bedre efter et skud Adolphsen.

Nu gentager vi successen i sengen med bind 3.

Peter Adolphsen skriver stadig med samme forunderlige blanding af vid og fantasi, ofte nøgtern og afmålt i tonen, men så meget desto mere uberegneligt legende i indholdet. Denne gang er interessen for og inspirationen fra science fiction og dystopisk littereatur mere påfaldende end i de tidligere fortællinger. Om dette skyldes en øget klimabevidsthed hos forfatteren, helt almindeligt ubevidst samfundspræg, eller noget helt tredje skal jeg ikke kunne sige, men sikkert er det, at forekomsten af rumrejser, fjerne fremtidsscenarier og antropomorfiserede dyr og kloder er steget betragteligt.  .

Særligt tankevækkende og åndeligt vederkvægende har det været for denne læser, når Adolphsen skriver os ind i klodens dybe tid og minder om, at menneskets tid på jorden er en parentes, og at også efter den af de næste masseudryddelser, der tager vores art med, vil livet fortsætte, i en anden form.

‘Små historier 3’ når måske ikke helt samme højder som de to foregående bind, men som altid når man læser Peter Adolphsen, er det ligeså legende som det er lærd, på en gang tøjlet og grænseløst fritflyvende, underfundigt, humoristisk og kløgtigt.

Anmeldereksemplar