Den tomme plads af J.K. Rowling

af d. 8. august 2013

520

2012

978-87-02-13402-5

The Casual Vacancy

Romanen foregår i den lille engelske by Pagford, som på overfladen er ren “Morten Korch” med maleriske huse, landlig idyl og en romantisk herregård. I nærheden af Pagford ligger den noget større by Yarvil og midt imellem de to byer ligger slumkvarteret The Fields. The Fields faldefærdige bygninger og graffitiovermalede busskure står i en skærende kontrast til Pagfords idyl. Derfor har borgerne i Pagford i årevis forsøgt at slippe af med det økonomiske og menneskelige ansvar for The Fields og områdets mange socialbelastede borgere.

Da medlem af menighedsrådet, Barry Fairbrother, uventet dør af en hjerneblødning, blusser striden for alvor op. Hans død efterlader nemlig en tom plads i menighedsrådet. Valgkampen udvikler sig hurtigt til at blive alles kamp mod alle – børn mod forældre, koner mod mænd, gamle mod unge. Alle midler tages i brug og ingen kneb er for beskidte.

Handlingen i ”Den tomme plads” foregår kun over få dage og hele historien er bygget op omkring valgkampen til menighedsrådet. Bogen giver et realistisk billede af, hvor langt mennesker er villige til at gå for at få magt og blive en del af byens top. Det er valgkamp, når den er mest beskidt!

”Den tomme plads” er Rowlings første roman for voksne og den første af hendes bøger som hverken indeholder trolddom eller magi. Personligt var jeg på forhånd spændt på, hvorvidt Rowling kunne løfte denne opgave, og om hun formåede at fange læseren uden brug af magi og fantastiske fantasiverdener. Det gjorde hun ikke efter min mening – og dog. Den første halvdel af bogen var næsten ulideligt tung at komme igennem, men så pludselig efter cirka 200 sider, blev jeg endelig fanget af handlingen og begyndte at kunne identificere mig med hovedpersonerne. Og netop hovedpersoner er der virkelig mange af. Faktisk ikke mindre end 37 af slagsen, hvilket stiller læseren over for en større logistisk opgave. Det er svært at holde styr på dem alle sammen, og de mange hovedpersoner er klart bogens største “handicap” sammen med de til tider lange og meget negative passager. Det som alligevel bærer bogen igennem og løfter den op på et højere niveau er de meget realistiske og gennemførte personbeskrivelser og et godt og fængende sprog.