Skyd appelsinen af Mikael Niemi

af d. 6. oktober 2011

208

2011

978-87-11-40310-5

Skjut apelsinen

“Skyd appelsinen” er kort sagt en fortælling om en 16-årig dreng, der føler, at hele verden er imod ham. Den unge mand er totalt forelsket i gymnasiets absolutte babe og bliver helt til grin, da han forsøger at erklære hende sin kærlighed. Derefter beslutter han sig for, at melde sig endnu mere ud af gruppen bestående af ‘idioter’ og ’skiderikker’ ved at tage underligt tøj på, ved at lade en kæmpe bussemand sidde midt på kinden osv..

Det kollektive afsky ved denne stakkels gymnasieelev får ham til at opbygge en masse frustrationer. Heldigvis finder han et afløb for al sin vrede og begynder at producere digte, der opfordrer til at smadre skolen, tænke selv, gøre oprør osv. Digtene og den nye outsider-rolle leder vores hovedperson på flugt fra massen OG hen mod en ny kæmpe forelskelse i skolens mystiske pige med det sorte hår og de grønne øjne.

Som ekstra twist bor den 16-årige dreng alene med sin mor, der af og til blander sig lidt for meget i drengens privatliv, og ikke vækker stor begejstring ved at tage sin nye fyr med hjem og derefter lade soveværelsets høje lyde gå ud over vores stakkels teenager. Derudover kommer drengens eneste rigtige ven fra en noget dysfunktionel familie og er konstant på jagt gymnasiets bøller eller sin psykotiske far.

Alt i alt er det jo en sjov og dejlig ungdomsfortælling, og inddragelsen af Strindberg, Sartre og Hamsun hæver også bogen op på et lidt ‘højere plan’. Grunden til at bogen ikke får mere end 3 stjerner er, at den simpelthen er lidt for kliché i mine øjne. Måske var den gået lige i hjertet på mig, hvis jeg var en teenagedreng, men som halvgammel pige siger den mig desværre ikke ret meget mere, end at det er en sød fortælling og okay-hyggelig underholdning.