Skrig under vand af Øbro & Tornbjerg

af d. 1. oktober 2010

310

2010

978-87-567-9547-0

Da en fødselslæge en vintermorgen findes myrdet i sin forhave, tilkaldes Københavns politi. Med på efterforskningsholdet er psykolog og profileringseksperten Katrine Wraa, som har første arbejdsdag i drabsafdelingen. Hun har ellers tidligere været i udlandet, men er efter at have takket ja til et spændende jobtilbud, vendt hjem til Danmark. Nu skal hun så assistere med at finde frem til gerningsmanden ved bl.a. at lave en profil af både offer og gerningsmand. En tjetjensk flygtning er under mistanke, da hans kone kort tid forinden omkom under en fødsel, hvor den afdøde fødselslæge bistod. Parret havde været udsat for meget grov tortur og da manden mister sin kone og deres lille nyfødte søn fjernes slår det helt klik for ham.

En hændelse i Katrines ungdom kommer igen meget tæt på, da hun skal bo i sine forældres gamle sommerhus, hvor der flere år forinden skete noget ganske forfærdeligt. Efter denne grusomme oplevelse tog Katrine afstand til sin veninde, som var sammen med hende da ulykken indtraf, men veninden dukker igen op, da politiet skal til at afhøre den myrdedes kollegaer.

Både kollegaer og den myrdedes kone bliver udspurgt i deres forhold til lægen og deres færden i gerningsøjeblikket, da mordet er omkranset med mystik. Ikke blot hvad motivet skulle kunne være men også hvem kvinden er som han har været sammen med kort før sin død. Prøverne viser at det i hvert fald ikke er hans kone.

Jeg vil være ærlig og sige at jeg flere gange i den første del af bogen var ved at overveje simpelthen at lægge bogen fra mig, da jeg som mor til to småbørn havde meget svær ved at kapere nogle af de ret voldsomme scener med et spædbarn, der blev vanrøgtet. Når det er sagt så er jeg alligevel glad for, at jeg havde modet til at fortsætte læsningen, for jeg blev totalt grebet af spændingen og kan her bagefter kun med stor entusiasme anbefale den til alle krimilæserne som en bog man bare SKAL læse. Den er sindsoprivende spændende, faktisk så spændende, at jeg ikke kunne dy mig for at smugkigge i nogle kapitler længere fremme, fy fy. Men trods en god fantasi og stor erfaring med krimier havde jeg alligevel ikke nok snuhed til at lure hvem gerningsmanden var, en iskold psykopat der skjuler sin sande identitet særdeles godt.

Skrig under vand er første bind i en forhåbentlig lang serie med profileringseksperten Katrine Wraa. Glæder mig allerede.