Scar Tissue – mit liv med Red Hot Chili Peppers af Anthony Kiedis

af d. 24. maj 2009

395

2005

87-7731-232-5, 978-87-7731-232-8

Scar Tissue

Det er ikke nødvendigt at være specielt interesseret i The Red Hot Chili Peppers for at få noget ud af ”Scar Tissue”. En smule interesse for rockmusik er nok en god ting, men ikke et krav for bogen er ligeså meget en beretning om bagsiden af medaljen som heroinafhængig rockstjerne. Og stoffer er der mange af i Kiedis liv. Klicéen ‘sex, stoffer og rock ‘n’ roll’ passer glimrende til Kiedis, bortset fra at stofferne skal stå først. Han startede som 11-årig, da hans festglade og kokainafhængige far stak en joint i hånden på ham, røg over i kokain og heroin allerede i 14 års alderen. Det var længe inden bandet blev grundlagt. At der overhovedet er et band kaldet Red Hot Chili Peppers er lidt af et under. Kiedis og de resterende bandmedlemmers forbrug af euforiserende stoffer var enormt. Med den efterfølgende succes og forøgede indtjening blev det bare vildere. Det er svært at se det fede i de fester der beskrives, for det er langt ude på overdrevet. Flere af de involverede dør af deres misbrug. Scenen er sat i Hollywood og Kiedis har en god fornemmelse for falskheden i kendismiljøet. Samtidig får han også givet sit eget billede af andre, hvis billede i offentligheden er noget anderledes end det Kiedis fremstiller. Det er fedt blandt andre at møde den dybt sympatiske, rolige og desværre afdøde Kurt Cobain.
Kiedis fortælling er en god mulighed for at få et indblik i en junkies tilværelse. Han var junkie i over 20 år. Med ture ind og ud af afvænningsklinikker og fængsler. I længden bliver det næsten ubærligt at læse om de evige tilbagefald. Skrevet på et tidspunkt hvor manden havde været fri af stofferne i flere år, men stadig levede med trangen. Heldigvis besidder manden så meget intelligens, at bogen rummer mere end bare sex, stoffer og rockmusik. ”Scar Tissue” underholder i stor stil, samtidig med at den indimellem maner til eftertanke. Uden at Kiedis på noget tidspunkt har en moralsk løftet pegefinger. Det er meget ærligt og ufiltreret. De vilde og pinlige episoder er veldokumenterede her. Det giver bogen en stor integritet, og man tror ham når han fortæller om sit livs op- og nedture.