af d. 11. september 2016

336

2016

978-87-12-05142-8

Orphan Train - oversat af Birgitte Brix

1. Udgave

Gribende roman! “Pigen uden navn” er baseret på virkelige hændelser, hvilket blot gør den endnu mere spændende og interessant. Jeg havde svært ved at stoppe med at læse denne bog, da forfatteren har gjort et fantastisk stykke arbejde med beskrivelserne i historien.

I slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallets Amerika blev forældreløse børn sat på et tog og ført fra by til by og sat til skue for familier, som kunne adoptere disse børn. Oftest blev drenge-børn adopteret først, da de kunne arbejde og forsørge fremfor pige-børnene. Børnene kunne enten forvente en fremtid med kærlighed og drømme, når en familie tog barnet under deres vinger, eller en fremtid med prygl og gråd, hvis familien adopterede barnet til slavearbejde.

Jeg synes da selv, at jeg havde et nogenlunde kendskab til verdenshistorien, men jeg må indrømme, at jeg aldrig havde hørt om konceptet “togbørn”. Det er nemlig lige netop emnet “togbørn”, som romanen “Pigen uden navn” berører, hvor vi hører om den 91 årige Vivian og den 17 årige Molly.

Den unge pige ved navn Molly får til opgave at hjælpe enken Vivian med at rydde op på hendes loft. Dette åbner op for en dybere sandhed om Vivians liv, og hendes kamp om at føle sig elsket og finde et sted, hvor hun hører til. Trods den store aldersforskel opdager Molly, at det er præcis de samme følelser, hun selv går igennem; en kamp væk fra ensomheden og søgen efter kærlighed og accept. Som historien udvikler sig, ser man som læser, hvordan de to karakterers historier flettes sammen, og at de rent faktisk har mere tilfælles, end man først havde troet.

Det er virkelig en skøn roman, og jeg måtte knibe en tåre undervejs. Hvis jeg skulle sætte finger på noget, vil det være den dansk-oversatte titel. Jeg synes, at den originale titel “Orphan train” er meget mere sigende og passende for bogens indhold, hvor den danske titel “Pigen uden navn” bliver alt for kedeligt og anonymt i forhold til indholdet.

Alt i alt er bogen en kæmpe læseoplevelse, og jeg vil klart anbefale denne bog til alle læselystne, uanset om man er historisk-interesseret eller ej!