Ottos ikke-noget historier af Lars Daneskov

af d. 4. maj 2020

140

2020

9788763863643

1 udgave 1 oplag

Sej haj…Otto er i svømmehals med sin børnehave, egentlig bruger han stadig bælte for at svømme, men den dejlige Ronja med de fire kærester ser ikke til hans side. Otto må gøre noget, Ronja skal se ham og ikke de fire så det ender med at Otto kravler op på den høje vippe. Da han ser ned svigter modet, men heldigvis er der en, som er ved at gøre klar til spring. Manden fornemmer hans angst og hjælper han ud af kniben ved at få Otto til at hjælpe sig ned. Da de begge er vel nede takker manden Otto for hjælpen, og nu synes Ronja han er vildt sej og har ikke længere øje for de fire kærester. Dette er et eksempel på ti fantastiske fortællinger om, hvordan følelse kan bringes helt ned på jorden ligegyldigt om det er angst, jalousi eller det at være ked af det

En rigtig god samtalebog, der er velegnet til oplæsning for aldersgruppen 4-7. De 10 små historier starter alle med en lille kort samtale mellem Otto og en voksen eller hunden Ziggy, denne lille samtale om ikke noget, danner så grundlaget for den efterfølgende fortælling.

Det er en rigtig lækker børnebog og smukt illustreret af Pernille Lykkegård. Indbinding er robust og papir og tryk i god kvalitet. En børnebog hvor man får noget for pengene. Lars Daneskov (1963) er uddannet journalist og har skrevet en del voksen og børnebøger bl.a. serien om Anton og hans mor hjemme i ostehuset, hvor første bog Tro håb og gorgonzola hjembragte BMR-prisen som årets børnebog i 2013. Pernille Lykkegård er kendt for at illustrerer børnebøger, læse-let-bøger og bog­forsider, samt skolebøger og undervisnings­materiale for voksne.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Høst & Søn, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.