Odds mareridt af Dean Koontz

af d. 19. august 2009

239

2009

978-87-7714-972-6

Odd Hours

Så kom den fjerde bog i serien om den synske grillkok Odd Thomas, der har den egenskab, at han ser døde mennesker. Det er ikke en gave, han har bedt om at få, den er der bare, og den bringer ham i en lang række farlige situationer. I de andre 3 bøger var Odds problemer lokale, men denne gang står selve verdensfreden på spil. Bogen starter 1½ måned efter ”Broder Odd”. Odd har fået job som kok for en halvdement skuespiller, og selv om han er sluppet af med Elvis` spøgelse, er han langtfra alene. Han er blevet udvalgt af Frank Sinatras spøgelse som selskabsløve, og har også stadig den hvide schæferblanding Boo med sig fra klosteret. Odd plages af nogle voldsomme mareridt om et blodrødt hav og mystiske lys på vandoverfladen. En aften under en gårdtur, forhindrer han 3 banditter i at overfalde den gravide Annamaria. Nu starter en hel kædereaktion af uheldige begivenheder, der meget vel kan koste Odd livet, for han har stukket sin næse i et hvepsebo af konspirationer og skumle planer om at sprænge a-bomber i de amerikanske storbyer. Alt sammen for den søde duft af penge. På imponerende vis lykkes det Odd at narre selveste ordensmagten, men han er ikke populær. Han må ty til vold og må endda dræbe for at redde mennesker, han ikke kender, alt sammen noget han har det frygteligt dårligt med.
De folk, der har læst de andre Odd Thomas bøger, bliver næppe skuffede. Jeg synes dog, at han er blevet lidt for helgenagtig og karikeret – måske er det derfor han presses til det yderste? I karakteropbygning minder han foruroligende meget om en anden af Dean Koontzs karakterer, nemlig Christopher Snow fra “Frygt intet” og “Grib natten”, og her kunne man ønske lidt mere originalitet.