af d. 10. september 2014

134

1980

87-01-73841-0

Farmer Giles of Ham & The Adventures of Tom Bombadil

Findes der stadig drager og kæmper og hvis ja, hvordan kan man bekæmpe dem?

Denne bog er opdelt i to og den første del handler om Niels Bonde, som pludselig har mere mel i munden end han kan klare. Bol, hvor størstedelen af historien foregår, er en lille landsby og ikke langt herfra bor en kæmpe, som en dag besluttede sig for at gå på eventyr i det nærliggende område. Gram, som var Niels Bondes hund, var den første som så denne kæmpe og løb hjem med nyheden. Bonden, som ejede en muskedonner (et kort gevær forklaredes der i bogen), besluttede sig for at afprøve dette våben, og selvom den ikke dræbte kæmpen, så blev denne forskrækket og stak af. Men han nåede dog at se en stor del af det menneskelige samfund og blandt hans bekendte ses en drage, som hed Chrysophylax Dives, og denne er både snu og nysgerrig. Dog ved han ikke at der er sket ting og sager i denne lille by siden kæmpen var der og bonden ejer nu et ganske specielt sværd, som kan hjælpe ham med at besejre hvem som helst. Dette sværd har han fået af kongen for hans heltemod og dragen er bestemt ikke glad for at blive truet med sværdet, der kaldes Halebider og rigets store ormedræber har tidligere haft dette som sin følgesvend ifølge sagn på bondens tid. Men hvordan kan en simpel bonde med list blive ejermand over en drage?

Den anden del af denne bog er en samling af vers, og disse er en del af samme univers som Ringenes Herre – Tolkiens introduktion til denne samling fortæller hvem der står bag hvilke vers og hvor man ellers kan se dem (f.eks. er digtet “På riddertogt” sandsynligvis skrevet af Bilbo Baggins). Dette er en fin lille samling, men det var faktisk ikke titeldigtet, som jeg fandt allerbedst.

Digtet “Søklokken” indeholdte fantastiske vers såsom:

“Jeg vandrede langs havet, og til mig kom
som en tjernestråle i det hvide sand,
en skal som en søklokke,
skælvende lå den i det lave vand. ”

Den første del af denne bog er mere tiltænkt børn, men voksne kan også lære en god lektie heraf. Versene er perfekte til fans af Ringenes Herre-trilogien, store som små og jeg kan helt bestemt anbefale at få fat i denne bog og læse Tolkiens eftertænksomme vers og sjove, lille historie om bonden fra Bol.