Sandheden om Lucy af Ib Michael

af d. 21. maj 2020

439

2020

9788702295535

1 udgave 1 oplag

D.15 april 1970 debuterede Ib Michal (1945) med “En hidtil uset drøm om skibe” på forlaget Rhodos. Nu fejre han sit 50 års forfatterjubilæum, ved i en alder af 75 år at udgive Sandheden om Lucy, på en gang et eventyr og en kærligheds roman, en forrygende rejse i tid og sted.

Graffitimalere Igor, finder en bevidstløs og mishandlet ung pige i en udrangeret jernbanevogn på Nørrebro station. Han navngiver hende Lucy og tager hende med sig hjem for at pleje og passe hende, men ender med at blive forelsket. Hvem er denne Lucy, og hvor kommer hun fra. Langsomt kommer de to tættere og tættere ind på hinanden, og Igor opdager at hun, som han selv, skjuler nogle særlige evner. Med afsæt i en flok skæve individer i det kolonihave kvarter i Sydhavnen hvor Igor bor, begiver de sig på jagt efter den virkelighed som Igor ser i syner. En rejse der bringer dem på sporet af den britiske oberst Percy Fawcetts, der forsvandt sporløst i den Brasilianske jungle i 1925, da han ville lokaliserer byen Z. Men også en rejse der veksler mellem det gode og det onde, og hvor bevidstheden spiller en stor rolle.

Det er en fantastisk bog, men man skal have lidt hang til fantasy. Det der gør at jeg føler mig forbundet med Ib Michael, er kærligheden til de latinamerikanske indianerstammer, og den fantastiske kultur de formåede at præsterer, på et tidspunkt hvor vores kultur endnu var på stenalder niveau. Jeg har rejst i Latinamerika, set resterne af Maya kulturen og oplevet regnskoven med dens leben  akkompagneret af brølabernes hilsen. Så når jeg læser Ib Michael, bliver jeg ført tilbage og kan mærke den kvælende luftfugtighed, dufte regnskoven og fornemme en tid før vores. Det er måden han skriver på, den er visuel og medlevende, men også lidt syret. Som læser får man ikke bare en stor oplevelse under læsningen, men det er også en bog der åbner op for en masse spørgsmål til vores egen tid, og den måde vi som mennesker agerer på. Så når sidste side er læst, er der stadig meget at reflekterer over.

Anmeldereksemplar tilsendt af Gyldendal, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.