af d. 29. oktober 2022

128

2022

978-87-40-7591-5

The mystery in the woods
Oversat fra engelsk af Anette Broberg Knudsen

Så er de fire veninder i gang igen. Og denne gang er de på udkig efter den ene kat. For den er blevet væk, og den er gravid og venter killinger hvert øjeblik. Men hvordan skal de dog finde den? De deler sig op, og Tori som de ikke er så gode veninder med, vil gerne hjælpe. Det vil hun mest fordi hun håber at få en killing. Den ene af de fire veninders heste er urolig og vil hele tiden tilbage til cafeen, hvor de har prøvesmagt nogen smoothies, men hvorfor vil den tilbage? Kan en hest forstå og vide mere end vi tror? Og finder de katten? Det må man selv læse og finde ud af. Men det er en sød børnebog som kan læses uafhængigt af de andre i serien om horseclub.

Illustrationerne er enkle og fine, og man kan nemt leve sig ind i pigernes univers. Her er hemmeligheder, et kort med nogen kryds, heste og andre dyr og budskaber som man som barn kan lære meget af. For eksempel at man nogen gange skal give folk en chance mere, især hvis de fra start af ikke er så venlige. Venskaber er vigtige og at vi passer godt på hinanden og på de dyr, vi har omkring os er også vigtigt. Og det får man da i hvert fald med sig her i bogen. Det er en bog serie som henvender sig til mindre børn, hvor man kan læse højt og til større børn der læser selv. Den er let at gå til og man bliver grebet af stemningen og hyggen som de fire piger skaber. Det fungerer hele vejen igennem, og selv som voksen læser er man fint underholdt undervejs. Det er samtidig rart at læse noget hvor man ikke behøver tænke så dybt over tingene, men bare kan lade sig føre med ind i en god historie.