143
2017
978-87-999841-3-8
1. udgave, 1. oplag
Altså hvor er de bogstaver svære. Det er svært at forstå ordene, svært at skrive selv og endnu sværere at forstå det man selv har skrevet. Michael kæmper og han bliver vred, for hvorfor kan han ikke? De andre børn kan og det går ham i den grad på. Han bliver testet og finder ud af at han er ordblind, så der er altså en årsag, det er rart at vide, for så er det ikke hans egen skyld, så er han altså ikke dum. Han finder også ud af at der er andre børn ligesom ham der også er ordblinde. Det bliver han lidt glad for at vide.
Han pakker en taske og sætter kursen mod et stort bjerg. For han vil op på toppen. Undervejs støder han på en ged, på uvejr og han er også lige ved at glide ned. Men han når toppen. Han er så stolt af sig selv og sikke en flot udsigt.
Bogen handler om hvordan det er at være ordblind. Hvordan det som barn kan være enormt frustrerende ikke at kunne lære at læse og skrive ligeså nemt som andre, men den handler også om, at vi jo netop alle er gode til noget og mindre gode til andre ting. Vi har alle noget vi har svært ved, men hvis man gør sit bedste så kan man mange gange lære noget alligevel.
Det er en hyggelig bog, en god historie og en bog der ligger op til at barnet kan tegne, svare på spørgsmål og blive underholdt. Den egner sig godt til både skolebrug og hygge derhjemme. Og også som højtlæsning. Så det er en bog med flere anvendelsesmuligheder.
Den var en fornøjelse at læse, også som voksen. Så kan helt sikkert anbefale den til alle – men selvfølgelig især til de mindre børn der lige er kommet i gang med at læse.