Larmende stilhed af Katja Ranvits

af d. 11. april 2021

308

2021

9788793796539

1. udgave 1. oplag

Cecilie Knudsen starter på pædagogseminariet på Frederiksberg, og her møder hun den noget indelukkede Ulla. De to kvinder bliver trods stor forskellighed veninder. Efterhånden som deres venskab udbygges, vokser historien frem. Ulla er vokset op på børnehjemmet Klitholmsminde, og opvæksten har sat sig dybe spor, og Cecilie der forsøger at forstå venindens sind, begynder at grave i fortiden. Under hendes søgen om børnehjemmet opdager hun, at det er blevet finansielt støttet af fonden Agnus Dei, selv samme fond som hendes egen farfar eftersøgte inden han forsvandt. Medens trådene mellem de to kvinder fletter sig sammen, siver der mere og mere ondskab ud.

Jeg vil ikke skrive så meget mere om selve handlingen, da den skal læses og opleves. Larmende stilhed er andet bind i Katja Ranvits thriller serien om Cecilie Knudsen, første bind Stille skrig, har jeg tidligere anmeldt her på siden. Selv om det er andet bind, kunne det i princippet også være det første, da  handlingen ligger før begivenhederne i Stille skrig, og det er først sidst i del af bogen der decideret  bliver fulgt op på forgængeren. Det gør at bogen også sagtens kan læses som selvstændig bog, men jeg vil dog anbefale at læse etteren først. Bogen er velskrevet, og vekselvirkningen mellem fortid og nutid fungerer rigtigt godt og understøtter handlingen på en god måde. Som med Stille skrig, så er det ikke en bog for folk med sarte nerver, Katja Ranvits får virkelig malet nogle mørke og onde kræfter frem i sit persongalleri..

Katja Ranvits har en cand. pæd. i pædagogisk psykologi og har siden 1989 skrevet en række digte og noveller. I 2019 debuterede hun som spændings forfatter, med første i en planlagt serie af filosofiske spændingsromaner om Cecilie Knudsen. Jeg ser nu frem til tredje og sidste bind i serien – Stilhedens ekko – udkommer.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Superlux, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.