390
2015
The Heist - oversat af Charlotte Grubb
1. udgave
Daniel Silvas serie om den hemmelige israelske agent og hitman, Gabriel Allon, topper konstant bestsellerlisterne i USA, og det er let at forstå. Lige som Dan Brown og Jan Guillou bygger Silva på en succesformel, hvor grundig research parres med et univers af skarpskårne helte og skurke, der gebærder sig i mondæne omgivelser og lever deres liv, som vi almindelige mennesker kun kan drømme om.
Det er ikke så pokkers nuanceret, det gør ikke én klogere, men det er enormt effektivt. Man sluger det i store mundfulde, der let glider ned og straks forsvinder igen uden at efterlade varige smagsindtryk eller nogen som helst mæthedsfornemmelse. Litteraturens svar på fastfood i luksusklassen.
I sit civile liv er Gabriel Allon en ekstremt dygtig konservator, der restaurerer kunstskatte skabt af de store, gamle mestre. Han er gift med den ekstremt smukke Chiara, der venter tvillinger, og bor ekstremt pittoresk i det jødiske kvarter i Venedig. Allon er qua sine ekstreme analytiske evner, sin lysende intelligens og sine overlegne færdigheder i marken udset til at blive den næste chef i den israelske efterretningstjeneste, verdens bedste, naturligvis. Men inden da er der lige en sag, han skal opklare.
For hvor er verdens mest eftersøgte kunstværk, Caravaggions maleri af Jesu fødsel, blevet af? Historien sættes i gang, da en velhavende kunsthandler findes bestialsk myrdet i sin luksusvilla ved Como-søen. Sporene fører til London og Paris, Marseille og Korsika, og det bliver hurtigt klart, at der bag en international ring af kunsttyve og -hælere står skruppelløse samlere i milliardærklassen. Måske endog morderiske, pengegriske statsoverhoveder som Ruslands Putin og Syrens Assad…
”Kuppet” er flot skruet sammen og fungerer fuldkommen gnidningsløst; man får en masse at vide om kunst og mange af verdens skønne byer; men elementær spænding er bogen kemisk renset for. Dertil er Gabriel Allon og hans team af israelske superhelte alt for overlegne. I tilgift må man købe præmissen om, at Israel er ’the good guys’ i en verden af enøjede islamister.