Krukke: En biografi om Suzanne Brøgger af Louise Zeuthen

af d. 19. december 2014

450

2014

978-87-02-08027-8

Krukke

Suzanne Brøgger – netop fyldt 70 år – var meget fremme i medierne i 70’erne og var en person de fleste nok havde en mening om – hun provokerede mange både med sine meninger, handlinger, sin påklædning (eller mangel på samme), makeup, artikler og bøger.

En krukke? Ja, det vil nogle nok mene. I hvert fald har hun formået at iscenesætte sig selv og ikke været kedelig, hverken når det gælder personlig udstråling eller forfatterskab.

Bogen “Krukke” er baseret på breve, dagbogsnotater, fotos og citater fra hendes første 40 år, ja faktisk består den hovedsageligt af gengivelse og analyse af disse kilder, som forfatteren fik ubegrænset indsigt i. Og det lykkes faktisk rigtig godt. Suzanne var allerede som ganske ung velformuleret, eftertænksom og i stand til at sætte ord på sine tanker og følelser. Som 15-årig forføres hun af en fransk diplomat, der er ca. dobbelt så gammel som hun – han er gift, men går absolut ikke ind for monogame forhold. Han præger hende med sine holdninger og tanker, især om udbredelsen af den frie kærlighed, og særligt frigjort sex – så ofte og med så mange som muligt. Suzanne er vildt forelsket og vil gøre alt – grænseoverskridende har det været, der i begyndelsen af 1960’erne.

Han befinder sig i Bangkok – hun i Silkeborg – og en jævn strøm af hede breve krydser hinanden; en del af disse er gengivet i et af bogens største afsnit, “Den franske forbindelse” på godt 100 sider. Til sammenligning fylder afsnittet “Far” kun sølle 2 sider. Ikke en tilfældighed – hendes far har stort set været fraværende i hendes liv, mens elskeren har formet og påvirket hende i hendes teenageår. I 24 år holdt hun kontakten med Philippe – dog ikke lige hedt gennem alle årene.

Hendes mor, stort set altid syg, med flere selvmordsforsøg og utallige indlæggelser, har i høj grad sat sit præg på Suzanne – især ved sit fravær som mor, den manglende evne til at vise omsorg for sine børn. Derfor blev Suzanne, sammen med stedfaren, nødt til at være den voksne i hjemmet, drage omsorg for såvel moren som de to små brødre, der led under morens svaghed og distance.

At bryde normerne, at skille sig ud, ved at opføre sig intellektuelt og frigjort var en adfærd, der blev tilskyndet af moren. Hun fik til gengæld ikke lov til at vise svaghed eller give udtryk for sine følelser, når hun var ked af det.

Bogens forfatter er ph.d i nordisk litteratur – og man bemærker straks den videnskabelige og akademiske tilgang til stoffet – ikke forstået som “vanskeligt at læse, højtravende”, men mere som “veldokumenteret, systematisk, analytisk”. Det ses af de velformulerede sætninger og ikke mindst de mange noter bag i bogen – mange hundrede noter, tilsammen næsten 30 sider.

Det er en velskrevet bog, som giver læseren indsigt i et liv, som ikke har været helt almindeligt, men bestemt heller ikke altid nemt eller ønskværdigt. Hun har betalt en høj pris ved at bruge sig selv. Ikke en letlæst bog – men en bog der giver en stor forståelse for personen, forfatteren og myten Suzanne Brøgger. Jeg synes jeg er blevet væsentligt meget klogere på personen Susanne Brøgger.