Kongehusets julekalender – Nissefars julerejse gennem kongerækken af Margrethe II (dronning af Danmark)

af d. 27. november 2022

96

2022

9788740079685

Nu er det så heldigt at første søndag i advent i år falder søndag d 27 november. Så har man ikke en god julekalender bog, kan man lige nå at give denne dejlige bog til sig selv i adventsgave.

Dem der følger kongehuset på FB kunne sidste år se den digetalt udgave af Nissefars julerejse gennem kongerækken.  Men oplevelsen er unægtelig noget stører når man sidder med bogen i hånden. Bogen er fyldt med dejlige foto fra Kongehusets egne gemakker og arkiver samt smukke illustrationer lavet af Peter Bay Alexandersen. At den samtidig på en skøn måde formår at koble juleeventyr sammen med en historisk gennemgang af kongerækken….det må jeg blankt erkende går lige i hjertet på mig. Hver dag byder på sin lille bid af historien om Nissefars julerejse, og samtidig en viden og indblik kongehuset og dets slotte.

Bogen henvender sig bredt, hvilket gør at den fint kan blive et fast hygge punkt i familien, i en ellers travl juletid. Brug 10 – 15 minutter sammen hvor en læser op og man derefter nyder illustrationerne og måske får en lille snak om dagens tekst.

Nissefar har et herligt job, han kan sove i elleve måneder, for da han var en ung Kongehusnisse, lavede han en aftale med juleenglen om at så længe han kunne holde styr på Kongerækken og Kongehusets historie, kunne han roligt kunne sove hele året med undtagelse af december. Det gik rigtigt fint i mange hundrede år, men de seneste år har han kun tænkt på at sprede juleglæde og glemt alt om at formidle viden om kongerækken videre til sine børn. Så nu får Nissefar travlt, han skal rette op på skaden så nu må hele nissefamilien se at komme i sving. Der er kun halvanden måned til Hendes Majestæt Dronningen har siddet 50 år på tronen. Gode råd er dyre men måske de kan få Juleenglen til at hjælpe.

Er man glad for historie, holder af kongehuset og er vild med julen…så er denne bog et “must have”

Sluttelig en lille service meddelelse, Hendes Majestæt Dronningens skabelonerne bagerst i bogen, kan også hentes som PDF-fil på Politikens hjemmeside www.politikensforlag.dk/kongehusets-julekalender-nissefars-julerejse-gennem-kongeraekken/t-17/9788740079685

Bogen er et anmeldereksemplar.